Term Papers
Technologies
Computers, Consumer Electronics
Pieprasījuma prognozēšana imitējošā spēlē "ILMG"-
Pieprasījuma prognozēšana imitējošā spēlē "ILMG"
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 9 | |
1.1. | ILMG IMITĒJOŠĀ SPĒLE | 11 |
i. | Kas ir ILMG? | 11 |
ii. | Kā spēlēt? | 11 |
iii. | Spēles apraksts | 12 |
1.2. | SOCIĀLI EKONOMISKĀS PROGNOZĒŠANAS PAMATJAUTĀJUMI | 17 |
i. | Prognozēšanas uzdevumi un nozīme lēmumu pieņemšanā | 17 |
ii. | Informācija prognozēšanas procesā | 18 |
iii. | Prognozēšanas etapi | 19 |
iv. | Prognožu izstrādāšanas principi | 21 |
v. | Prognožu klasifikācija | 22 |
vi. | Prognozēšanas metožu izvēle un prognožu kvalitāte | 23 |
1.3. | PIEPRASĪJUMS UN TĀ PROGNOZĒŠANA | 25 |
i. | Kāpēc ir jāveic pieprasījuma prognozēšanu | 26 |
ii. | Prognozes kļūdas mērījums | 27 |
iii. | Prognozēšanas elementi | 27 |
i. | Īstermiņa prognozēšana | 34 |
1. | Vidējā aritmētiska slīdoša metode | 34 |
2. | Prognozēšana ar vidējā svērtā metodi | 36 |
3. | Eksponenciālā nogludināšana | 36 |
4. | Eksponenciālā nogludināšana, ievērojot attīstības tendenci | 38 |
ii. | Ilgtermiņa prognozēšana | 38 |
5. | PROGNOZĒŠANAS METOŽU REALIZĀCIJA | 43 |
i. | Rezultātu iegūšana no ILMG spēles | 43 |
ii. | Prognozēšanas metožu pielietošana | 49 |
5.2.1. | Vidējā aritmētiska slīdoša metode | 49 |
5.2.2. | Eksponenciālā nogludināšana | 66 |
5.2.3. | Eksponenciālā nogludināšana, ievērojot attīstības tendenci | 70 |
iii. | Pieprasījuma pētīšana ILMG spēlē | 78 |
PIELIKUMI | 87 |
1.1.ILMG IMITĒJOŠĀ SPĒLE
i.Kas ir ILMG?
International Logistics Management Game vai saīsināti ILMG ir moderna interaktīva biznesa modelēšanas datorspēle, kura apvieno jaudīgu imitācijas modeli, kuru pakāpeniski attīsta kopš 1975.gada, un modernas Internet tehnoloģijas. ILMG spēle ļauj iemācīties veiksmīgi darboties mūsdienu biznesa pasaulē, kur kā dzinējspēks darbojās gan klientu pieprasījums, gan konkurējušo kompāniju panākumi. Spēles izstrādātājs ir profesors Roberts Grubbstroms no Linčēpingas universitātes Zviedrijā un kopš 2003.gada arī Latvijā to saviem studentiem piedāvā RTU DITF Modelēšanas un imitācijas katedra Prof. Jurija Merkurjeva vadībā.
ILMG spēle ļauj studentiem tiešsaistes režīmā darboties virtuālajā biznesa pasaulē, organizēt savu uzņēmējdarbību, eksperimentēt ar biznesa stratēģijām mainīgajā ekonomiskajā vidē, pastāvīgi konkurējot ar citām virtuālajām kompānijām. Tas dod lielisku iespēju izprast reālo biznesa lēmumu dabu un to potenciālās sekas[5].
ii.Kā spēlēt?
Dalībnieki spēlē komandās, pārstāvot kompānijas, kas darbojas piedāvātajos ekonomiskajos apstākļos, pieņemot lēmumus visos uzņēmuma darbības līmeņos. Spēles galvenais akcents tiek likts uz kompānijas loģistikas funkcijām (ražošana, sagāde, transportēšana), tomēr tā arī ietver dažāda veida finansiālos lēmumus un nodrošina grāmatvedības pārskatu ģenerēšanu.
Kā reālas kompānijas vadītājam, arī spēles dalībniekiem jāpieņem lēmumi sekojošās jomās:
ražošana un izejvielu sagāde (izejvielu iepirkšanas plānošana un ražošanas plānošana);
tirgzinība (gatavās produkcijas cenas definēšana un reklāmas izdevumu noteikšana);
kapitālieguldījumi (investīciju plānošana ražošanas vai noliktavu kapacitātes paplašināšanā);
transportēšana (preču pārvadāšanas maršruta plānošana un transportēšanas veida izvēle);
finanses (likvīdu līdzekļu pārvaldība, kredītu pieprasīšana).
Pieņemto lēmumu sekas dalībnieki var redzēt dažādu veidu atskaitēs (bilance, peļņas un zaudējumu aprēķins utt.), kuras analizējot tiek pieņemti lēmumi nākamajiem spēles periodiem. Kā mūsdienu reālajā tirgū tā arī spēlē katras kompānijas individuāli pieņemtie lēmumi ietekmē spēles ekonomisko vidi kopumā[5].…
Visu sfēru sabiedrības darbības plaša informēšana principiāli izmaina informācijas un informāciju tehnoloģiju lomu sociālā un ekonomiskā valsts attīstībā. No informācijas tehnoloģiju izmantošanas kvalitātes profesionālā speciālistu darbībā ir atkarīgas ekonomiskas un sociālas attīstības sabiedrības līmenis, viņa integrācija pasaules ekonomiskā sistēmā. Mārketingu nozarē atsevišķi risina pieprasījuma pētīšanas un prognozēšanas uzdevumus. Risinot tos tiek noteikts: kopējais patērētāju pieprasījums pa preču grupām vai veidiem, ka arī pieprasījuma asortimenta struktūra pa preces iezīmēm, pieprasījuma sezonālās svārstības un viņa apmierināšanas pakāpe pa preču veidiem. Pieprasījuma lielumu dažādiem preču veidiem parasti nosaka ar ekonomisko un matemātisko modeļu palīdzību, regresīvu un imitāciju modeļu palīdzību. Darba mērķis ir atrisināt pieprasījuma prognozēšanas uzdevumu International Logistics Management Game (ILMG) spēles scenārijam, izvēloties vispiemērotāko metodi. Darba uzdevumi ir: 1) izprast pieprasījuma prognozēšanas problēmas būtību; 2) izanalizēt pieprasījuma prognozēšana metodes; 3) iepazīties ar ILMG spēles vidi un atrisināt pieprasījuma prognozēšanas problēmu konkrētajam scenārijam; 4) izspēlēt spēles scenāriju, lēmumu pieņemšanai pielietot veiktus aprēķinus. Ir jāveic sekojošu prognozēšanas darbu, kas iekļauj sekojošās darbības: 1. objekta struktūras precizēšana un tā sākotnējs attīstības tendenču apraksts; 2. faktoru atklāšana, kuri ietekmē procesu, kā arī to iedarbību pakāpēs; 3. izvēli un mainīgo mērījuma skalu unificēšanu, ticamības un informācijas kvalitātes novērtējums; 4. prognožu modeļa uzstādīšana; informācijas savākšana, glabāšana un apstrādāšana. Darbs sastāvēs no piecām daļām. Pirmajā daļā būs imitācijas spēles ILMG scenārija apraksts, būs noteikti iespējamās produkcijas ražošanas veidi, ka arī iespējamie reģioni, kur šo produkciju var ražot un pārdot. Būs aprakstīti dati par uzņēmuma parametriem. Otrajā daļā būs izpētīti ekonomiskās prognozēšanas pamatjautājumi, kuri ietver sevī informāciju par prognozēšanas etapiem, tas uzdevumiem un nozīmi lēmumu pieņemšanā, izstrādāšanas principiem, prognožu klasifikāciju. Trešajā daļā tika aprakstīta pieprasījuma prognozēšanas pielietošana, pieprasījuma prognozēšana parametri un tās elementi. Būs aprakstīts no kā ir atkarīga prognozēšana. Ceturtajā daļā ir aprakstītas prognozēšanas metodes, kuras ir nepieciešamas problēmas risināšanā. Būs apskatītas tādas prognozēšanas metodes, ka ilgtermiņa prognozēšana un īstermiņa prognozēšana, kura ietver sevī četras metodes. Būs parādīti metožu risināšanas soļi, tās risināšanas formulas un pielietojumi. Piektajā daļā tiks apskatīta ILMG spēles vide, ar kura palīdzību tiks pielietotas teorētiskajā daļā apskatītās metodes. Spēles iegūtos rezultātus pielietosim pieprasījuma prognozēšanas risināšanā, izrēķinot pēc visam metodēm, no kurām izvēlēsimies pašu piemērotāku problēmas risināšanai.
- Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
- Pieprasījuma prognozēšana imitējošā spēlē "ILMG"
- WML lapu veidošana un popularizēšana, izmantojot WAP
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!PHP drošība datu apmaiņā starp WEB lapas apmeklētāju un serveri
Term Papers for university55
Evaluated! -
Tīkla skaitļošanas iespējas un perspektīvas telekomunikāciju jomā
Term Papers for university93
-
Cenu politikas lomas izpēte uzņēmuma pozicionēšanā datortirdzniecības tirgū Latgalē
Term Papers for university70
-
Trafika inženierijas metodes
Term Papers for university95
-
Vidzemes Augstskolas informācijas tehnoloģiju pakalpojumu daļas darbu pieprasījumu apstrādes un izpildes modelēšana
Term Papers for university72