-
Radošās darbības veicināšanas iespējas vizuālās mākslas nodarbībās sākumskolas 1.klasē
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 3 | |
Annotation | 4 | |
Ievads | 5 | |
1. | Radošuma jēdziens pedagoģiskajā un psiholoģiskajā skatījumā | 7 |
1.1. | Teorētiskās nostādnes par radošumu pedagoģijā un psiholoģijā | 7 |
1.2. | Radošuma jēdziena skaidrojums mākslas kontekstā | 22 |
1.3. | Sākumskolas vecumposma psiholoģiskais raksturojums saistībā ar pētāmo problēmu | 30 |
1.4. | Sākumskolas vecumposma psiholoģiskais raksturojums | 35 |
2. | Radošās darbības veicināšana vizuālās mākslas stundās | 39 |
2.1. | Vizuālās mākslas mācību saturs | 39 |
2.2. | Radošās darbības veicinošie pedagoģiskie nosacījumi | 43 |
3. | Radošās darbības veicināšana vizuālās mākslas stundās 1.klasē | 47 |
3.1. | Pētījuma organizācija un metodika | 47 |
3.2. | Novērošanas rezultātu analīze | 51 |
3.3. | Nepabeigto teikumu metodes analīze | 62 |
3.4. | Pedagoģiskā eksperimenta analīze | 67 |
Secinājumi | 90 | |
Izmantotās literatūras un informācijas avotu saraksts | 92 |
Secinājumi
Izstrādājot bakalaura darbu, pamatojoties uz teorētisko atziņu analīzi, izzinot vecumposmu attīstības likumsakarības sākumskolā, izzinot radošās darbības veicinošos nosacījumus, var secināt, ka:
1. Bērna darbība vizuālās mākslas stundās 1. klasē tiek radoši veicināta tad, ja tiek ievērots vecumposma īpatnību raksturojums. Šis ir izziņas vecums, kad bērns vēlas uzzināt atbildes uz daudziem jautājumiem, vecums, kad bērnu ir viegli ieinteresēt izpausties radoši, piedāvājot jaunus mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus, nodrošinot ar dažādu materiālo bāzi. Šis ir arī vecums, kad bērns spēj ātri pārslēgties no vienas lietas un otru, bet ja interese ir noturīga, tas liecina par spējām noteiktā jomā. Skolas pirmajā klasē bērns ātri nogurst, tāpēc skolotājam ir jāmēģina variēt paņēmienus un metodes.
2. Šajā vecumā bērni jau sāk tiekties pēc patstāvības, viņi nevēlas, lai kāds traucē viņu darbojamies, nepievērš lielu uzmanību skolotāja teiktajam, pedagoģiskā eksperimenta rezultāti parādīja, ka tas nav slikti vizuālās mākslas stundās, ja pedagogs vēlas, lai bērna darbs būtu tapis radošā nevis reproducējošā procesā, jo tad sanāk visradošākie darbi, kuri nav ietekmējušies no skolotājas viedokļa un uzskatiem.
3. Daļēji apstiprinās bakalaura darbā izvirzītā hipotēze, ka bērna radošo darbību vizuālās mākslas stundās var veicināt tad, ja tiek radīta pozitīva psiholoģiskā un emocionālā vide, ne tikai pozitīvi pārdzīvojumi veicina radošo darbību, bet arī negatīvie, jo viss, kas bērna raisa emocijas, pozitīvas vai negatīvas, spēj viņā izraisīt ierosmi radošajai darbībai.
4. Novērojuma rezultāti parādīja, ka visradošākie darbi bērniem bija, tad, kad vajadzēja klausīties mūziku un to attēlot, jo tad nebija uzdots konkrēts uzdevums, bet pedagoģiskajā eksperimentā, kad tika dots uzdevums, mūzika palīdzēja tikai dažiem bērniem.
5. Daļēji apstiprinās analizētā teorija un hipotēze, ka radošo darbību iespējams veicināt, ja tiek nodrošināti tādi apstākļi, kas stimulē radošo uzvedību. Pedagoģiskais eksperiments parādīja, ja skolotājs pirms darba demonstrē paraugu, tad liela daļa bērnu būs reproducējuši šo paraugu, vēl daļa bērnu būs attēlojuši šo paraugu, pieliekot vai noņemot kādu tēlu.
6. Bērna radošā darbība nav iedomājama bez noteiktām prasmēm un iemaņām, tāpēc uzsākot darbu, svarīgi fiksēt, kādā līmenī ir bērnu prasmes, bet tas nenozīmē, ka ja bērns nespēj veikt nepieciešamās roku kustības, viņa darbs nebūs radošs, jo kā pierādīja pedagoģiskais eksperiments, lai arī bērniem, kuriem novērošanas rezultāti parādīja problēmas ar rakstāmpiederumu noturēšanu un rokas satvērienu, viņu darbiem nebija nepieciešamā spiediena, krāsas bija blāvas, līnijas saraustītas, bet darbiņi bija ļoti radoši un interesanti.
…
Darba temats ir radošās darbības veicināšanas iespējas vizuālās mākslas nodarbībās sākumskolas 1. klasē. Pētījuma mērķis ir analizēt un pētīt radošās darbības veicināšanas iespējas vizuālās mākslas nodarbībās sākumskolā. Darbā tiek pētīta bērnu radošā darbība. Pirmajā nodaļā tiek aprakstīts radošuma jēdziens pedagoģiskajā un psiholoģiskajā skatījumā, kur tiek apskatītas teorētiskās nostādnes par radošumu pedagoģijā un psiholoģijā, skaidrots radošuma jēdziens mākslas kontekstā, sākumskolas vecumposma psiholoģiskais raksturojums problēmas sakarā, kā arī apskatīts sākumskolas vecumposma psiholoģiskais raksturojums. Otrajā nodaļā tika aprakstīta radošās darbības veicināšana vizuālās mākslas stundās, kur tiek apskatīts vizuālās mākslas mācību saturs un radošās darbības veicinošie pedagoģiskie nosacījumi. Trešajā nodaļā tiek pētīta radošās darbības veicināšana vizuālās mākslas stundās 1. klasē, kur tiek aprakstīta pētījuma organizācija un metodika, novērošanas rezultātu analīze, nepabeigto teikumu metodes analīze un pedagoģiskā eksperimenta analīze. Balstoties uz lasīto un iepazīto pedagoģisko literatūru kā arī analizējot pētījumu var secināt, ka bērnu darbība vizuālās mākslas stundās 1. klasē tiek radoši veicināta, tad, ja tiek ievērots vecumposma īpatnību raksturojums, tiek radīta pozitīva psiholoģiskā un emocionālā vide, kā arī negatīvas emocijas spēj raisīt ierosmi radošajai darbībai. Daļēji apstiprinās pētījumā izvirzītā hipotēze, ka bērnu radošo darbību veicina tad, ja tiek nodrošināti darbību stimulējoši apstākļi, te atklājās, ka daļa bērnu būs reproducējuši šo paraugu. Protams, bērnu radošo darbību veicina aktīva skolotāja un skolēnu sadarbība mācību procesā. Darba apjoms ir 100 lapas, izmantoti 32 literatūras un informācijas avoti, tajā ir 2 tabulas, 26 attēli un 7 pielikumi.
- Latviskas pašapziņas veicināšanas iespējas mūsdienu skolā
- Mācīšanās motivācijas veicināšanas iespējas
- Radošās darbības veicināšanas iespējas vizuālās mākslas nodarbībās sākumskolas 1.klasē
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Mācīšanās optimizācijas iespējas sākumskolā
Term Papers for university45
-
Informācijas pieejamība un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību
Term Papers for university83
Evaluated! -
Tēmas "Latvijas pilsētas" apguves iespējas 3. klasē
Term Papers for university67
Evaluated! -
Literatūra kā bērnu radošās darbības sekmētāja vecākajā pirmsskolas vecumā
Term Papers for university59
Evaluated! -
Literatūras nozīme radošās aktivitātes sekmēšanā bērniem
Term Papers for university67
Evaluated!