Valsts ekonomikas pamatelements ir uzņēmums. Katra uzņēmuma svarīga īpašība ir spēja elastīgi reaģēt uz pārmaiņām iekšējā un ārējā vidē. Tirgus ekonomikas apstākļos izdzīvos tikai tas, kurš pareizi noteiks tirgus prasības, izveidos un organizēs tādu produkcijas ražošanu, kura būs pieprasīta un nodrošinās uzņēmumam ienesīgumu. Padomju laikos uzņēmuma vadīšanas pamatā bija plāna izpilde, kuru vadībai iesniedza no “augšas” un pieprasīja plāna obligāto izpildi, neņemot vērā izmaiņas un reālo situāciju. Tāpēc attīstoties tirgus ekonomikai Latvijā vairāki uzņēmēji, uzsākot uzņēmējdarbību, pilnīgi atteicas no uzņēmuma darbības plānošanas, jo tirgus ekonomiku, kas ir pretstats plānošanas ekonomikai, viņi uztvēra kā pretstatu plānošanai.
Pastiprinoties konkurencei uzņēmumu vidū, tie mēģina saglabāt esošās tirgus pozīcijas un iegūt jaunas tirgus nišas, piedāvājot jaunos produktus, izmantojot augstražīgas iekārtas un modernās tehnoloģijas, bet finanšu resursu ierobežotība prasa no vadītājiem alternatīva varianta pamatotu izvēli- to nav iespējams veikt bez turpmākas darbības plānošanas. Plānošanai jānodrošina konkurētspējīgās produkcijas ražošana pie optimāla resursu sadalījuma, t.i. nodrošināt uzņēmumam elastīgu attīstību. …