Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
14,20 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:602969
 
Author:
Evaluation:
Published: 23.01.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 26 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    2
1.  Ieskats traģēdijas žanra attīstībā    5
2.  Literārā tēla raksturojums    7
3.  Tirāniskais valdnieka tips    13
4.  Ideālā valdnieka tips    23
5.  Ambiciozā valdnieka tips    31
6.  Heroiskā valdnieka tips    36
  Nobeigums    40
  Tēzes    43
  Izmantotā literatūra    45
  Annotation    47
Extract

V gs. pr. Kr. senajā Grieķijā uzplaukumu piedzīvo traģēdijas žanrs, kuram ir lemts atstāt neizdzēšamas pēdas uz literāriem procesiem ne tikai antīkajā pasaulē, bet arī ietekmēt literatūru līdz pat mūsdienām.
Drāmas aizsākumi, kā norāda Aristotelis savā darbā Poētika, ir meklējami Dionīsa kultā. Izrādes tika uztvertas kā dāvana vīna un auglības dievam Dionīsam. Tās notikušas viņam veltītajos svētkos – Lēnājos (janvāra beigās), kad galvenokārt tika izrādītas komēdijas, un Lielajos Dionīsijos (marta beigās), kad uzvestas gan traģēdijas, gan komēdijas. Sākumā svētkos koris dziedājis tikai slavas dziesmas Dionīsam, dejojot ap altāri, uz kura tika ziedots āzis. Vēlāk koris sācis apdziedāt arī dažādus vīna dieva dzīves notikumus. Par grieķu drāmas aizsācēju tiek uzskatīts ditirambisko dziesmu autors Tespīds (VI gs pr. Kr.), kas pirmais sāk izvēlēties atsevišķas Dionīsa dzīves epizodes un apstrādāt tās ne jau vairs vienas personas episkos stāstījumos, bet attēlot darbībā – izrādē.
Kā atzīmējis grieķu literatūras pētnieks P. Ķiķauka no reliģiska kulta un ceremonijām radusies, grieķu drāma sākotnēji attēlo tikai notikumus no dievu dzīves, bet jau Tespīds paplašina traģēdijas apvāršņus, piesaistīdams Dionīsa tēlojumam arī varoņu mītus. Turklāt viņš sācis lietot arī svinīgi patētisku valodu, līdz ar to traģēdija ieguvusi nopietnāku skanējumu. Tespīda sacerējumos jau iezīmējas galvenie grieķu drāmas elementi, tomēr tā vēl nav galīgi noformējusies, jo liriskais elements ir pārsvarā pār dialogu un darbību. Būtiska loma pie traģēdijas rašanās ir arī varoņu kultam. Hērodots liecina, ka Peloponēsas pilsētā Sikionā VI gs. pr. Kr. pastāvējis Argosas varoņa Adrāsta kults, kas ir atstājis savu ietekmi uz tautu. Arī Sicīlijā un Itālijas Grieķijā tika rīkoti spoži svētki par godu senajiem varoņiem, par ko liecina Stēsihora varoņu himnas. Varoņu dzīves stāsti, kas tika apdziedāti koru dziesmās, modinot gan sajūsmu, gan līdzcietību, līdzinās primitīvai traģēdijai, bez dramatiskuma.1 Tespīda aizsākto turpina viņa pēcteči Chorils, Pratins un Frīnihs (VI gs. otrā puse pr. Kr.), bet līdz pilnībai noslīpē izcilākie grieķu traģēdijas autori Aishils, Sofokls un Eripīds. Aishils ieviesis otro aktieri, līdz ar to parādās arī dialogs, bet Sofokls trešo, turklāt viņš ieviesis arī gleznotas dekorācijas.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register