-
Zīmols un tā attīstības faktori
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 3 | |
Ievads | 4 | |
1. | Zīmola teorētiskie aspekti | 6 |
1.1. | Zīmola būtība | 6 |
1.2. | Zīmola solījums | 8 |
1.3. | Zīmols un preču zīme | 9 |
1.4. | Zīmola diferenciācija | 10 |
1.5. | Zīmola psiholoģija un Geštalt-teorija | 11 |
1.6. | Zīmola pozicionēšana | 12 |
2. | Zīmola izvēles faktori | 13 |
2.1. | Pirkumu lēmumi un pircēju uzvedības tipi | 13 |
2.2. | Zīmola spēks | 15 |
3. | Uzņēmuma „Laima” zīmols | 18 |
3.1. | Uzņēmuma ”Laima” vēsture | 18 |
3.2. | Par uzņēmumu „Laima” | 19 |
3.3. | Uzņēmuma sasniegumi | 21 |
3.4. | Uzņēmuma „Laima” labdarība | 23 |
3.5. | Zīmola „Laima” attīstības faktori | 24 |
4. | Restorāns „McDonald’s” | 27 |
4.1. | Restorāna „McDonald’s” vēsture | 27 |
4.2. | “McDonald’s” investēšana | 28 |
4.3. | “McDonald’s” popularitāte | 28 |
4.4. | Restorāna „McDonald’s” labdarība | 29 |
4.5. | Zīmola „McDonald’s” attīstības faktori | 30 |
5. | Kompānija “Coca-Cola” | 32 |
5.1. | “Coca-Cola” vēsture | 32 |
5.2. | Aizliegumi uz dzērienu “Coca-Cola” | 33 |
5.3. | “Coca-Cola” atpazīstamība | 34 |
5.4. | Uzņēmuma“Coca-Cola” “upuris” | 35 |
5.5. | Dzēriena “Coca-Cola” kaitīgums | 36 |
5.6. | Fakti par “Coca-Cola” un Dr.Pembertonu | 36 |
5.7. | Zīmola „Coca-Cola” attīstības stratēģija | 38 |
6. | Pētījums par zīmolu popularitātes faktoriem | 39 |
6.1. | Pētījuma metodoloģijas pamatojums | 39 |
6.2. | Pētījuma rezultāti un to analīze | 40 |
Secinājumi un priekšlikumi | 46 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 49 |
1.1. Zīmola būtība
Mārketinga teorijā pastāv ļoti daudz tāda daudzpusīga un plaša jēdziena kā „zīmols” apzīmējumu.
Viens no svarīgākajiem jebkuras kompānijas mērķiem ir radīt labu reputāciju savas patērētāju auditorijas vidū. Šim nolūkam jārada kompānijas tēls ar savas preču zīmes jeb brenda palīdzību.
Radīt plaši atpazīstamu zīmolu nebūt nav vienkārši. Tas var prasīt vairākus gadus un pat tad nepastāv nekādas garantijas, ka kādā brīdī viss ieguldītais darbs nebūs izrādījies veltīgs.
Zīmols ir kaut kas vairāk nekā tikai simbols. Tas ir solījums, kurš tiek dots un uzturēts. Zīmols ir garantija un noteiktos gadījumos pat vairāk nekā garantija – tas ir solījums, ka garantija jums nebūs nepieciešama.
Piemēram, pēc Filipa Kotlera definējuma zīmols – tas ir nosaukums, termins, simbols vai dizains (vai visu šo jēdzienu kombinācija), kas apzīmē noteiktu preces veidu vai atsevišķā ražotāja vai ražotāju grupas piedāvāto pakalpojumu, kas izdala to, starp citu, ražotāju precēm un pakalpojumiem. [7; 404]
Blaits Dž. zīmolu definē šādi: “labs produktu zīmols sastāv no skaidri identificējama produkta nosaukuma, pakalpojuma, personas vai vietas un veidots tā, ka pircējs vai lietotājs uztver to kā pievienoto vērtību, kas ir visatbilstošākā viņa vēlmēm. Turklāt zīmola panākumi ir atkarīgi no tā, vai tās pievienotās vērtības būs ilgtspējīgākas salīdzinājumā ar konkurentu zīmoliem”. [2; 116]
Zīmola būtība ir radīt labāko produktu cilvēku prātos. Tas ietver gan racionālos elementus, kvalitāti, drošību, u.c., gan arī emocionālus aspektus – asociācijas, kas rodas, cilvēkiem šo zīmolu iegādājoties un lietojot. Līdz ar to brenda veidošanu var lielā mērā uzskatīt par emocionālā produkta veidošanu.
Galvenā zīmolu funkcija ir mazināt iespējamo psiholoģisko risku. Kolīdz iepirkšanās situācija saistīta ar risku, pircējs, gluži dabiski, meklē ceļus, kā šo risku mazināt. Daudzās preču kategorijās zīmolam ir firmas zīmes vērtība, tas kalpo kā noteikts simbols. Preču zīmes uzskata par veidu, kādā kompānijas īsteno savu varu pār patērētājiem. Bet šī ietekme izpaužas arī pretējā virzienā. . Preču zīmes ir iedarbīgs patērētāju interešu aizsardzības līdzeklis. Ja pircējs kut reiz piedzīvojis vilšanos attiecībā uz “brendētas” preces kvalitāti, viņam ir iespējams sankcionēt tās ražotāju, šo preci vairs nepērkot. Pirmatnējā sabiedrībā, kad cilvēki personiski pazina tos, kas ražo viņu lietotās preces, tas nebija nepieciešams, bet mūsdienās bez tā nav iespējams iztikt.”
Zīmola būtība, tā patiesā funkcija un misija ir radīt cilvēku prātos attiecības un izpratni par labāko produktu. Zīmols noteikti ietver gan racionālos elementus - kvalitāti, drošību, u.c., gan arī emocionālus aspektus – gaidas, vēlmes un asociācijas, kas rodas, cilvēkiem šo zīmolu iegādājoties un lietojot. Līdz ar to zīmola veidošanu var lielā mērā uzskatīt par emocionālā produkta veidošanu, kas tiek radīts līdzās esošajam un reālajam racionālu uztveramajam produktam.
Zīmola individualitāte pastāv galvenokārt tikai patērētāja apziņā un viņa attieksmē pret konkrēto preci, tāpēc reklāmas speciālisti jau sen ir sapratuši, ka būtībā nav nekā svarīgāka par pircēja uztveri. Līdz ar to, izmantojot dažādu pētījumu iespējas, reklāmas tiek saskaņotas ar patērētāju uztveres aspektiem un rādītājiem. Visi reklāmas veidotāju un arī uzņēmumu centieni ir vērsti uz to, lai patērētājam būtu noteikts viedoklis par brendu. Tieši tāpēc brends ir kā uztveru un asociāciju kopums, kā kopīga atsevišķu darbību veidota summa, ko sastāda visi tie patērētāju un pircēju iespaidi, kas viņu apziņā pārvēršas nevainojamā tēlā.
Apkopojot vairākus faktorus, kuri ietekmē zīmola individualītātes veidošanā, kā arī visu izteikto nodaļā 1.1. ir iespējams izveidot “zīmola riteni” (1.1.att.), kurš noteikti palīdzēs labāk izprast zīmola būtību.
…
Zinātniski pētnieciskajā darbā tiek apskatīts zīmols kā viens no galvenajiem faktoriem uzņēmuma veiksmīgai pozicionēšanai tirgū, izpētīti tādi uzņēmumi kā „Laima”, „McDonald’s” un „Coca-Cola”, novērtēts patērētāju uzticības līmenis zīmoliem un to ietekmējošie faktori. Tika veikta anketēšana Rīgas iedzīvotāju vidū (kopā tika aptaujāts 81 respondents). Ar anketēšanas palīdzību darba autore noskaidroja iedzīvotāju viedokļus par trijiem agrāk minētajiem zīmoliem, par to, kas jāizdara katram uzņēmumam, lai palielinātu preču pieprasījumu. Pateicoties dažu respondentu aktivitātei, izdevās noskaidrot ne tikai vispārējo informāciju par šiem zīmoliem, bet arī dažus subjektīvus viedokļus, kuri noteikti ir atspoguļoti zinātniski pētnieciskajā darbā „Zīmols un tā attīstības faktori.” Darba mērķis ir, pamatojoties uz zīmola teorētiskajām atziņām, izpētīt zīmola attīstības faktorus uz „Laima”, „McDonald’s” un „Coca-Cola” zīmolu piemēra, kā arī izstrādāt priekššlikumus Latvijas uzņēmumiem par zīmola popularizēšanas iespējām. Darbā tika izvirzīta šāda hipotēze: zīmola attīstības galvenie faktori ir produkta kvalitāte un intensīva zīmola reklāma. Pētnieciskais darbs sastāv no 6 nodaļām, iekļauj sevī 49 lpp., 27 attēlus, 1 tabulu un 1 pielikumu.
- Biznesa plāns gaļas pārstrādes uzņēmumam
-
SIA "Paradise Beach"
Business Plans16 Business, Marketing, Advertising, Economics
- Zīmols un tā attīstības faktori
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Biznesa plāns gaļas pārstrādes uzņēmumam
Business Plans for secondary school25
-
SIA "Paradise Beach"
Business Plans for secondary school16
-
SIA "Možums"
Business Plans for secondary school17
-
SIA "Divi A"
Business Plans for secondary school17
-
Alternatīvo sporta preču veikals
Business Plans for secondary school9