Pedagoģijā pastāv arī citi uzskati par izglītības sistēmu. Lai izprastu temata saturu, vispirms ir jānoskaidro, kas ir alternatīvā pedagoģija, alternatīvās izglītības jēdziens? Pedagoģijas terminu skaidrojošā vārdnīcā ir iekļauts skaidrojums par alternatīvo skolu – “Skola, kuras mērķis, izglītības saturs un pamatmetodes izvēlētas pēc citiem kritērijiem nekā tradicionālajā skolu sistēmā. Parasti ar šo jēdzienu uzsver radikālus un progresīvus uzskatus par izglītību”(Autoru kolektīvs, 2000). Vārds alternatīvs nozīmē pretējs (parastajam, tradicionālajam) [6].
Alternatīvo izglītību varētu definēt kā eksperimentālu un netradicionālu izglītību. Tās ir pieejas, kas izstrādātas ar zināmu teoriju kādā noteiktā valstī, radušās noteiktā vēsturiskā laikā kā aktuālu problēmu risinājumi. Tikai no mūsdienu Latvijas izglītības koncepcijas metodoloģijas pozīcijām izvērtējot šos sistēmu galveno pedagoģisko ideju kopumus, iespējams noteikt to nozīmību mūsdienu Latvijas izglītībā (Beļickis, 2001). Katra no tām paredz zināmus principus, kas ir atšķirīgi no tradicionālās pieejas, ko izmanto Latvijas pirmskolās. Šīs metodes ļauj sasniegt tos pašus mērķus, tikai ar citādām metodēm. Tā kā alternatīvā izglītība ir netradicionāla un eksperimentāla, tā zināmā mērā ir pretstatā ar valstī pastāvošo oficiālo izglītības sistēmu.
…