Viens no veiksmīgas vadīšanas priekšnosacījumiem ir labas augstākās izglītības iegūšana. Visas daudzās pasaules augstskolas ar īpašu programmu veiksmīgu vadītāju izskološanai nedod tik lielu efektu kā prakse. Teorijas un prakses uzdevums ir vienots – iemācīt izmantot varu un ietekmi, lai vadītājs būtu pēc iespējas veiksmīgāks vadītājs. Vadītāju var definēt kā personību, kas pēc savas uzvedības un rakstura neietilpst ikdienas mēros. Vadītājs ir cilvēks, kas prot pieņemt pareizos lēmumus nākotnei pie neskaidriem šodienas apstākļiem. Līdera galvenā īpašība ir tā, ka tas spēj radīt viņa vadītajiem cilvēkiem motivāciju kopēja darba veikšanai ar maksimālu atdevi.
A.Šķēle šajā lekcijā pieskārās trīs galvenajām vadīšanas iezīmēm: varai, ietekmei un līdera personīgajām īpašībām.
Vara. Divas varas galvenās iezīmes – inteliģentā un mazinteleģentā vara. Pirmā parādās, ja vadītāja intelekts ir augsts. Mazinteleģentā vara bieži vien robežojas ar brutālu. A.Šķēle minēja piemēru par pareizas varas organizāciju, kas darbojas līdzīgi klavierēm. Pianists(vadītājs) uzspiežot uz vajadzīgo taustiņu viegli rada nepieciešamo efektu viņa padotajos. Šķēle minēja, ka balsojumā par Čevera valdību pietika, lai pareizi aprunātos, vai kā citādi “uzspiestu” uz vienu cilvēku, lai rezultāts būtu 50/50. Savukārt Čevera rokās nebija attiecīgu “taustiņu”, lai pārliecinoši iedarbinātu pareizu balsošanas aparātu.
Ja attiecīgajā organizācijā cilvēki ir labāk izglītoti, var rasties pretvara vai balkusvara. Piemēram, bankā – datu analītiķim, kas patiesībā nav varu pavadošs amats, ir liela blakusvara, jo viņš gatavo attiecīgos pētījumu, un tādējādi var ietekmēt augstu lēmumu pieņemšanu. Ja slikts vadītājs neapzinās blakusvaras potenciālo ietekmi – organizācijā ātri radīsies problēmas. Blakusvaras iespējamība pieaug attiecīgi pieaugot informācijai, kas nav primāri vadītājam, bet viņš to pieprasa.
Varas formas:
(a) Represīvā – balstīta uz bailēm. Izpaužas no fiziska spēka līdz pat šantāžai. A.Šķēle minēja piemēru no olu fabrikas, kur vienāda represīvās metodes pielietošana dažāda līmeņa darbiniekiem galu galā noved pie viena rezultāta – visi viens no otra baidās.
…