SECINĀJUMI
1. Ņemot vērā pieejamo dažādu publikāciju apjomu par izvēlēto tematu gan angļu, gan latviešu valodā, apstiprinājās temata aktualitāte.
2. Salīdzinot literatūrā valdošo vērtīga darbinieka raksturojumu ar aptaujā sniegtajā atbildēm no darba ņēmēju puses, var secināt, ka priekšstats sakrīt. Visaugstāk tiek vērtēta profesionalitāte., lojalitāte, iniciatīva un ieinteresētība darbā. Attiecīgi, arī darbiniekiem ir zināms, kādu darba sniegumu no viņiem sagaida darba devējs,tātad, kā izpelnīties vērtīga darbinieka statusu vadības acīs. Tomēr, ja ar šo apjausmu vien pietiktu, nebūtu neapmierinātu darba devēju un darbinieku. Tādēļ būtisks faktors ir motivācija, ko apskatījām 2.nodaļā.
3. No darba devēju puses visaugstāk tiek vērtēta personība un mīkstās kompetences ne tik daudz profesionālās. Ja augstskolas sniedz potenciālajiem darba ņēmējiem profesionālās zināšanas un prasmes, tad mīkstās kompetences nereti izriet no personības.
4. Secinājām, ka motivācija ir galvenais noteikums talantīga un vispār jebkura darbinieka noturēšanā.
5. Lai motivētu vērtīgu darbinieku ir primāri izprast, kas šo cilvēku motivē un kādas ir viņa/viņas vērtības. Uz dažādiem cilvēkiem dažādi iedarbojas motivējošie faktori. Praksē tomēr nereti vadītāji neatvelta laiku savu padoto cilvēciskai iepazīšanai, tādēļ pat nenojauš, ka, piemēram, algas pielikuma vietā augsti kvalificēts speciālists vēlētos saņemt jaunus izaicinājumus profesionālai un personīgai izaugsmei.
6. Talantu noturēšana aizsākas jau ar to atlasi- svarīgi ir veicot pārrunu un pārbaužu procesu, identificēt konkrētajam amatam un uzņēmuma videi atbilstošu darbinieku. Praksē, kad nereti priekšroka tiek dota ātrai vakances aizpildīšanai, netiek veltīta pietiekama uzmanība un laiks kandidāta pilnīgai izvērtēšanai.
…