Mēs gribam sākt mūsu prezentāciju ar vārdiem, kurus teica vienas no tagad interesantākajām, pieprasītākajām un oriģinālākajām reklāmas aģentūrām „Zoom” radošais direktors Ēriks Stendzenieks: „Reklāma ir runāšanās ar cilvēkiem. Tāpat kā māksla. Un tieši tāpat kā māksla, tā ir arī manipulācija. Laba reklāma ir tāda pozitīva, gaiša manipulācija. Laba reklāma, laba manipulācija nekad nav aizkaitinoša, aizvainojoša, nekad nav ultimatīva un tai nav šantāžas raksturs. Manipulācija liek tevi darīt kaut ko, iestāties par kaut ko vai pret kaut ko. Tāpat kā dejā – tu vari cilvēku „aizspārdīt” vēlamajā virzienā, vai ar viņu aizdejot. Tu pērc to produktu tāpēc, ka tev viņš patīk, nevis, ka tev nav citas izvēles.”
Kas tad īsti ir reklāma?
Reklāma ir jebkura ražotāja vai pārdevēja vēršanās pie potenciālā patērētāja ar informāciju par savu preci
Reklāma ir jebkura apmaksāta preču un pakalpojumu netiešo pārstāvju forma, kā arī pazīstamu sponsoru ideju tālāka virzīšana
Reklāma ir zinātņu (ekonomika, psiholoģija, filozofija) un mākslu (tēlotājmāksla, literatūra, kino) sintēze
Un šai sintēzei ir tikai viens mērķis – pārdot preci. Kā teicis pazīstamais amerikāņu reklāmas aģents Raimond Rubikams: „Reklāmai ir viens mērķis – pārdot preci, viss pārējais ir blēņas.”
Ja atceramies mārketinga četrus „P” (produkts, cena, vieta, virzīšana tirgū), kļūst skaidrs, ka reklāmai nevar uzvelt visu atbildību par pārdošanas procesu. Kā teica amerikāņu reklāmas pētnieks Artūrs Polics: „Reklāma stimulē labu preču noietu un paātrina sliktu preču krahu”. Un Rosers Rīvzs piebilda: „Ja prece neapmierina cilvēka vajadzības vai vēlmes, tās reklāma būs pilnīgi veltīga.”
Pats interesantākais, ka mēs necenšamies apzināti atcerēties tobrīd nevajadzīgu informāciju, mūsu smadzenes tiecas atbrīvoties no visa liekā. Mēs atceramies tikai to, kas mums patiesi nepieciešams vai arī atstājis lielu iespaidu. No reklāmas paziņojuma patērētājs atceras kaut ko vienu – spēcīgu argumentu vai ideju.
Lai pielietotu UTP (unikālā tirdzniecības piedāvājuma teorija), salīdziniet Jūsu preci vai pakalpojumu ar Jūsu konkurentu analogiem. Centieties izcelt to īpašību vai kvalitāti, kas izdevīgi atšķir jūsu produktu no citiem. Tas arī būs jūsu UTP.
Jau Karlis Markss rakstīja, ka praktiskā preces lietošana ir tikai otrais posms, vispirms patērētājs lieto to „prātā” – kā tēlu, kā vajadzību, kā velmi un kā mērķi. Proti, vispirms vajadzība tiek apmierināta iedomās un tieši reklāma rada šos iedomu tēlus.…