Lugas darbība risināta kādā Vidzemes muižā un tās pagrabā. Notikumu norises laiks ir Mārtiņdiena (10. novembris) un tai sekojošais rīts. Lugas sākumā muižas pagrabā tiek ievietoti par budēļiem pārģērbušies zemnieki, kuri svētkos uzvedušies pārāk skaļi un traucējuši kungus. Nākamajā ainā risināts lielkungu disputs par zemnieku stāvokli un viņu nepatīkamajiem raksturiem, un notiek gatavošanās tiesas sēdei, kurā tiks izskatītas vairākas lietas saistībā ar dažādiem noziegumiem, kuros apsūdzēti zemnieki. Darbības risinājumā arī tiesājamie nonāk muižas pagrabā, kur sastopas ar budēļiem, un uzsvars tiek pārvirzīts no ārējā soda uz sirdsapziņas tiesu, skarot atbildību par savu rīcību ne tikai savā, bet arī līdzcilvēku priekšā. Luga beidzas ar notiesāto zemnieku izsaukšanu sprieduma nolasīšanai, savukārt budēļi saņems pērienu turpat pagrabā.
Kādā muižā notiek tiesa, kurā vācieši – muižnieki tiesā savus dzimtcilvēkus. Pagrabā tiek ieslodzīti budēļi – muižas ļaudis maskās, kuru vaina ir pārmērīga trokšņošana. Te viņiem kopā ar slepkavām un burvi notiek vairāku līmeņu tiesas – 1) formālā, 2) sabiedriskā (morāles) un 3) Nāves (viena no maskām) tiesa. Apstākļi veido cilvēku vai cilvēks apstākļus? Problēma, kā saglabāt cilvēcību cilvēkos ir risināta arī lugā “Tiesa”. Cilvēkiem ir jāspēj saglabāt savu cilvēcisko pašcieņu arī tik drūmos apstākļos, kādos mēs bijām nonākuši. Cilvēkiem ir jāvērtē, cik katrs no viņiem ir vērts un cik mēs visi kopā.…