SIA „X” personālā ietilpst direktore un divas grāmatvedes. Direktore pārsvarā veic zvērināta revidenta pienākumus, bet grāmatvežu galvenais uzdevums ir sakārtot savlaicīgi grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvo aktu pamatprasībām.
Lai sekmīgi tiktu izpildīti grāmatvedības uzdevumi un ievērotas normatīvo aktu prasības, jāveido kāda konkrēta, uz šīm prasībām balstīta sistēma, ko var saukt par grāmatvedības organizāciju.
Par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju saskaņā ar Latvijas Republikas likumu „Par grāmatvedību” atbild uzņēmuma vadītājs. Likumdošana nosaka, ka uzņēmuma vadītājs grāmatvedības darbu var organizēt izveidojot grāmatvedību kā patstāvīgu uzņēmuma dienestu, pieņemot darbā grāmatvedi vai saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem izmantojot grāmatvedības uzņēmumu vai citu uzņēmumu pakalpojumus, kā arī individuālā uzņēmuma īpašnieks, individuālais komersants, zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks grāmatvedību var kārtot pats.
Grāmatvedības uzskaites organizācijai ir jābūt loģiskai, jāatbilst Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām, grāmatvedībai jābūt racionālai, jāatbilst uzņēmuma darbības prasībām. Uzskaite nedrīkst būt organizēta formāli – izstrādātajiem un apstiprinātajiem dokumentiem reāli jāatspoguļo uzskaites kārtība, pārskatu sastādīšanas kārtība u.c.
Grāmatvedību var organizēt un sakārtot izmantojot datortehniku un grāmatvedības datorprogrammas.
SIA „X” visi grāmatvedības reģistri tiek kārtoti ar divkāršo ierakstu sistēmu – viena un tā pati saimnieciskā operācija, par vienu un to pašu summu, tiek ierakstīta divas reizes savstarpēji saistīti grāmatvedības kontu sistēmai – viena konta debetā un ar to saistītā otra konta kredītā.
Viens no grāmatvedības pamatprincipiem ir dokumentēšana. Tas nozīmē, ka neviens saimnieciskais darījums vai saimnieciska operācija nedrīkst būt bez attaisnojuma dokumenta. Uz attaisnojuma dokumenta vai dokumenta kopsavilkuma pamata tiek veikti ieraksti grāmatvedības uzskaites reģistros. …