Tie ir patērētāju garīgo procesu elementi. Psiholoģiskie faktori nosaka patēriņa apjomu, kuram pamatā ir cilvēku vajadzības. Šādus faktorus var iedalīt vairākās grupās.
Pirmkārt, tas ir prestižs un atzinība. Cilvēkiem ir vajadzīga atzinība un prestižs citu cilvēku acīs, tāpēc viņi iegādājas luksus preces. Prestižs un atzinība ir spēcīgs pirkšanas motīvs.
Otrkārt, nozīmīga ir arī pieķeršanās un mīlestība jeb uzticība noteiktam zīmolam. To var klasificēt arī kā emocionālo pirkšanas motīvu.
Nozīmīgs psiholoģiskais faktors ir arī cilvēka uztvere. Uztvere veido cilvēku pasaules uzskatu. Būtībā šis atlases un analīzes process nozīmē to, ka cilvēku uzskati par pasauli ir nepilnīgi, tādēļ cilvēka smadzenes aizpilda „robus” uztverē, sintezējot savas zināšanas, iepriekšējo pieredzi, baumas, fantāziju utt. Mārketinga speciālistiem ir iespējams aizpildīt dažus robus cilvēku uztverē ar mārketinga komunikāciju palīdzību, taču komunikācijas mēģinājumi neizbēgami sastapsies ar cilvēka prāta atlases un analīzes procesa pretestību (Blaits Dž. Mārketings, rokasgrāmata, 42.lpp).
Kā nākamo var minēt motīvus jeb iekšējo spēku, kas liek patērētājam rīkoties un pirkt vienu vai citu preci.
Pircēju izvēli iepērkoties ietekmē arī to spējas un zināšanu līmenis. Iepriekš iegūtās zināšanas par produkta veidu vai marku ietekmē lēmuma pieņemšanas veidu. Mārketinga darbiniekiem ir samērā grūti uzzināt vai novērtēt katra pircēja priekšzināšanu līmeni, tādēļ daudz labāk ir mēģināt ar mārketinga komunikācijas palīdzību papildināt patērētāja zināšanu līmeni.
Arī patērētāja attieksmei ir liela nozīme. Attieksmei ir trīs sastāvdaļas :
izzināšana, kas raksturo apzinātu prāta darbību,
iespaids, kas raksturo patērētāja emocionālo attieksmi pret produktu,
apņemšanās, kas raksturo plānota uzvedības vai rīcības modeļa īstenošanu.
Apņemšanās ir tikai nodoms, jo ne vienmēr seko reāla rīcība, jo citu faktoru ietekme var traucēt tās realizāciju.
Un kā pēdējais psiholoģiskais faktors ir cilvēka personība. Tas ir īpašību un uzvedības modeļa kopums, kas padara ikvienu cilvēku unikālu. Personība mainās ļoti lēnam, ja vispār mainās, tādēļ no mārketinga komunikācijas viedokļa būtu uzskatāma par nemainīgu. Parasti mārketingu speciālisti vēršas pie atsevišķiem personību tipiem, piemēram, sabiedriskiem cilvēkiem, individuālistiem, konkurētspējīgiem vai sportiskām personībām (Blaits Dž. Mārketings, rokasgrāmata, 42.lpp).…