Divas pamatizpratnes par audzināšanu
1)Audzināšana kā“ produktīva darbība”
ir analoga kāda priekšmeta amatnieciskai izgatavošanai.
Audzinātājs līdzinās amatniekam,
kurš savā darbībā tiecas uz vēlamo
mērķi, izmantojot noteiktus līdzekļus un metodes
2)Bērns dabiskā vai mazāk dabiskā veidā attīstās pats, “ līdzīgi stāda dabiskai augšanai”.
Šinī aspektā audzināt nozīmē rūpēties par augšanas procesu. Audzinātājs ir kā dārznieks ( vai zemnieks), kurš kopjot un aizsargājot palīdz dabiski norisošam attīstības procesam.
Audzināšana un attīstība
Migels de Unamuno:
“ Ikviens dzīvs cilvēks sevī nes 7 tikumus un 7 tiem pretējus nāvīgus grēkus: viņš ir augstprātīgs un kautrīgs, negausīgs un atturīgs, miesaskārīgs un tikls, skaudīgs un žēlsirdīgs, skops un devīgs, slinks un strādīgs, dusmīgs un iecietīgs. Un viņš vienlīdz viegli var sevi izveidot par tirānu vai vergu, par noziedznieku vai svēto, par Kainu vai Ābelu.”
Attīstība-
specifisks kustības veids, neatgriezeniski virzītas un likumsakarīgas izmaiņas, kuru rezultāts ir kvalitatīvi jauns stāvoklis.
Attīstību ietekmējošie faktori
1) Bioloģiskie
Etoloģija
Natīvisms
2)Sociālie - Vides teorija
Socializācija – process, kurā persona apgūst sabiedrības kultūru, sociālās normas, sociālo pieredzi un zināšanas, tradīcijas, vērtības, uzvedības un izturēšanās prasmes, lai vieglāk iekļautos noteiktā sabiedriskā vidē.…