Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:104388
 
Evaluation:
Published: 26.01.2011.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 4 units
References: Not used
Extract

Dadaisms - mākslas un literatūras virziens (Rietumeiropā 20. gadsimta desmitajos un divdesmitajos gados), kuram raksturīga jebkuru estētisko vērtību noliegšana un patvaļas absolutizēšana daiļradē.
Radās 1916.g Cīrihē, Šveicē, izplatījās Berlīnē,Hannoverē, Nujorkā, Parīzē un oficiāli beidza pastāvēt 1924.g.
Pārstāvēts literatūrā (galvenokārt dzejā), tēlotājmākslā, teātrī un grafiskajā dizainā.
Nosaukums “dadaisms” radās nejauši, no nenoteikta satura vārda “dada”
Dadaismu raksturo nihilisms, apzināta iracionalitāte, ilūziju zaudējums, cinisms, pastāvošo mākslas principu noraidījums, tradīciju noliegums.
Dadaisma mākslinieki vērsās pret cilvēces saprātu un līdz ar to arī pret vārdu kā šī saprāta izpausmes formu. Jēdzieni – “šedevrs” un “ģēnijs” - tika noraidīti.
Pirmais patiešām starptautiskais mākslas virziens.
Daļēji ir sirreālisma pamatā.
Par dadaisma aizsācējiem uzskatāmi: vācieši Hugo Balls un Rihards Hīlzenbeks, kā arī rumānisTristans Carā.

Dadaisms tēlotājmākslā
Mākslinieki uz labu laimi savienoja atsevišķus elementus, piemēram, koka gabaliņus, matus, smiltis, auklas, audumu fragmentus, dziju, fotogrāfijas un avīžpapīru.
Radās jaunas formas un tehnikas:
Mercs – dažādu uz ielas savāktu atkritumu (lupatas, autobusa biļetes, mašīnu detaļas u.tml.) kolāža. (Kurts Šviterss – “Mercbūve”)
Fotomontāža, kurā uz plānas virsmas salīmētas no žurnāliem izgrieztas fotogrāfijas
“Rotoreljefs” – vinila disks ar grafisku zīmējumu, kas, diskam griežoties, rada reljefa iespaidu
“Starogramma” – to panāk, nedaudz izgaismojot fotopapīru, uz kura mākslinieks izvieto vienu vai vairākus priekšmetus.
Tā pārstāvji: Fransiss Pikabija (Parīze), Marsels Dišāns (Nujorka, Parīze), Hanna Hoha (Berlīne), u.c.

Marsels Dišāns
Franču mākslinieks, kura darbi sevišķi ietekmējuši dadaisma mākslas attīstību.
Ņujorkas dadaistu grupas atzīts līderis.
1915. gadā Dišāns radīja terminu ready-made, ar kuru viņš apzīmēja ikdienišķu priekšmetu, kam mākslinieks piešķir mākslasdarba statusu.
Eksperimentējis arī ar svešiem mākslas darbiem, piemēram, ar Leonardo da Vinči gleznas “Mona Liza” reprodukciju, piegleznojot tai ūsas un bārdiņu un mainot tās nosaukumu uz “L.H.0.0.Q.”
Darbi: “Vecpuišu izģērbtā līgava, tas pats jeb Lielā glāze”, “Virves dejotāja savu ēnu pavadībā”, “Bērns – karburators”, “A.B.C.D.”, “L.H.0.0.Q”.…

Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −5,48 €
Work pack Nr. 1311442
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register