5.1. Kandidātu ranžējums
Partijas kandidātus ranžē vienā vai divās kolonās. Kandidāta vietu ranžējumā var ietekmēt dažādi aspekti, piemēram,
● Kandidāta objektīvā atpazīstamība. Pēc neoficiālas informācijas dažas partijas ranžē kandidātus savos sarakstos, izmantojos socioloģisku firmu pakalpojumus, kuri nosaka dažādu kandidātu klātbūtni plašsaziņas līdzekļos, interneta vietnēs, pēta kādā kontekstā un cik bieži par kandidātu raksta un runā cilvēki.40
● Kandidāta reputācija savā partijas valdē un galveno sponsoru vidū. Grūti izmērāms faktors, taču tas var netieši izpausties, ja kandidātam piedāvā mazāk izdevīgu apgabalu vai apgabalu, kur kandidātu partijas materiālos rāda biežāk un kandidāts biežāk piedalās priekšvēlēšanu pasākumos.41
● Kandidāta vārds. Piemēram, ja tas viegli atpazīstams garuma vai neparastuma dēļ.42
● Kandidāta individuālās reklāmas - papīra lapiņas ar kandidāta foto vēlētāju pastkartēs, foto, kalendāri un citi suvenīri ar kandidāta vārdu, sociālo tīklu aktivitātes, klātienes tikšanās ar vēlētājiem un dalība pasākumos.43
Secinājumi
1. Vislabāko rezultātu ieguvušās partijas lielākoties izceļas ar uzmanību piesaistošiem un oriģināliem saukļiem.
2. Aprēķinot viena vēlētāja balss un viena deputāta vietas izmaksas, ņemot vērā aģitācijai tērēto naudu, autores secina, ka daudzas partijas tērējušas aģitācijas budžetu lieki.
3. Pēc 5% barjeras pārvarēšanas aģitācijas budžeta lietojumam nav nozīmes. Visas Saeimā iekļuvušās partijas aģitācijai tērējušas vismaz 200000 eiro, tomēr, tas nenozīmē, ka nauda lineāri iespaido vēlēšanu rezultātus.
…