Latvijas Republikā, tāpat kā daudzās citās valstīs, darbojas noteikts daudzums juridiski saistošo noteikumu. Tie ir uzvedības noteikumi sabiedriskās vietās, tirdzniecības noteikumi, ceļu satiksmes un dažādu transportlīdzekļu noteikumi, medību un makšķerēšanas noteikumi, sanitārie noteikumi, medību un šaujamieroču glabāšanas un lietošanas noteikumi, noteikumi, kas regulē iedzīvotāju veselības aizsardzības, vides aizsardzības, dabas resursu izmantošanas, kultūras un vēstures pieminekļu aizsardzības u.c. tamlīdzīgas sfēras. Šo noteikumu ievērošana atbilst valsts interesēm, bet to pārkāpšana nereti noved pie kaitīgām un dažkārt pat pie bīstamām sekām.
Piemēram, pasažieris neiegādājās autobusa braukšanas biļeti. Šī rīcība nodarīja materiālu zaudējumu transporta uzņēmumam un, ja iedziļināties, arī valstij, tā kā transporta uzņēmums maksā valstij nodokļus.
Administratīvā pārkāpuma jēdziens ir reglamentēts Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksa 9. panta 1. daļā “Par administratīvo pārkāpumu atzīstama prettiesiska, vainojama (ar nodomu vai aiz neuzmanības izdarīta) darbība vai bezdarbība, kura apdraud valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, pilsoņu tiesības un brīvības vai noteikto pārvaldes kārtību un par kuru likumā paredzēta administratīvā atbildība”1, taču ar noteikumu, ka par šiem noteikumiem pēc to rakstura nav paredzēta kriminālatbildība. No noziedzīga nodarījuma administratīvais pārkāpums atšķiras ar sabiedriskās bīstamības pakāpi, kas pēdējam ir mazāka.
…