Research Papers
Humanities
Pedagogy
Agresijas īpatnības pusaudžiem dzīvojošajiem laukos un pi...-
Agresijas īpatnības pusaudžiem dzīvojošajiem laukos un pilsētās
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
I. | Teorētiskā daļa | 5 |
1.2.1. | Problēmas aktualitāte | 11 |
1.3. | Agresijas teorijas | 12 |
1.3.1. | Instinktu teorija | 12 |
1.3.2. | Frustācijas teorija | 14 |
1.3.3. | Stimulu (pamudinājumu) teorija | 16 |
1.3.4. | Kognitīvā teorija | 17 |
1.3.5. | Sociālās iemācīšanās teorija | 17 |
1.4. | Agresīvās uzvedības veicinošie faktori | 19 |
1.5. | Agresijas izpausmes pusaudžiem | 22 |
1.5.1. | Pusaudžu pasīvi agresīvā uzvedība | 25 |
1.5.2. | Pusaudža vecumposma psiholoģiskais raksturojums | 26 |
II. | Praktiskā daļa | 28 |
2.1. | Pētījuma metodikas apraksts | 28 |
2.2. | Pētījuma organizācija un procedūra | 29 |
2.3. | ētījuma rezultātu analīze un interpretācija | 29 |
Secinājumi | 34 | |
Izmantotā literatūra | 36 |
Secinājumi
Agresivitātes problēma izpētei ir pievērsušās vairākas teorētiskās pieejas. Viena no tām ir instinktu teorija, kuras pamatlicējs ir Z. Freids (Freud). Viņš uzskata, ka agresivitāte ir viena no cilvēku neapzinātākajām pamatdziņām. Frustācijas teorija , kuru piedāvā Dolards (Dollard) un Miller (Miller), paredz, ka frustācija vienmēr izraisa kaut kādu agresijas formu, savukārt agresija ir frustācijas rezultāts, un agresija tika skaidrota kā reakcija uz frustāciju – šķērsļiem mēŗku sasniegšanā. Par visefektīvāko tiek uzskatīta A.Banduras (Бандура) izstrādātā sociālās iemācīšanas teorija, kas agresivitāti skata, kā uzvedību, kas tiek apgūta modelēšanas rezultātā, novērojot citu cilvēku – modeļu- uzvedību. Īpašu uzmanību pievēršot tieši vecākiem, kuri ir kā primārie „modeļi” bērniem, un, kuri netiešā veidā var iemācīt saviem bērniem agresīvu uzvedību.
Agresiju definējuši ir vairāki autori, bet agresijas jēdziena galvenā doma ir līdzīga un ir saprotama visiem. Piemēram, Maijers (Майерс) agresiju definē „kā jebkuru fizisku un verbālu uzvedību ar nolūku nodarīt cilvēkam sāpes.”
Agresīvas uzvedības veicinošie faktori var būt sociāli un bioloģiski. Pie sociāliem faktoriem pieskaita ģimenes ietekmi, vienaudžu ietekmi, kā arī masu saziņas līdzekļu ietekmi. Savukārt pie bioloģiskiem faktoriem izdala- ģenētiksa, bioķīmijas un neirosistēmas ietekmi.
Pusaudža vecumposma īpašā nozīme saistāma ar bērna pubertāti un sociālo attīstību, kā arī identitātes nostiprināšanos. Un šajā procesā pusaudzis cenšas parādīt sev un citiem, ka viņš spēj būt neatkarīgs, individāls. Sava „Es” meklēšana pusaudzī rada nedrošumu, ka sbieži var izpausties kā agresivitāte pret citiem. Pusaudžu vecumposms ir sarežģīts, tāpēc arī vecākiem nākas saskarties ar bērna agresivitāti, jo šajā pusaudžu vecumā viņi ir visagresīvākie.
Darba mēķis bija izpētīt pusaudžu agresivitātes īpatnības dzīvojošajiem laukos un pilsētās, analizējot pētījuma rezultātu secinu, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības jeb agresivitātes īpatnības, tas ir, agresivitāte ir vairāk izteikta pusaudžiem dzīvojošjiem laukos. Kā iespējamie iemesli ir:
• Vecāku ietekme, audzināšana – nepietiekama uzman’ba vai pārāk liela uzmanība pusaudzim;
• Masu saziņas līdzekļu ietekme – TV, datori u.c.
Lauku pusaudžiem raksturīgās agresijas īpatnības ir - aizvainojums, aizdomība un verbālā agresija. Toties pilsētas pusaudžiem raksturīgās īpatnības ir – aizvainojums, netieša agresija, aizkaitinājums un vainas izjūta, bet negatīvims, gan lauku, gan pilsētas pusaudžiem ir vienlīdz vienāds.
Pēc praktiskās daļas datu apstrādes un atbildot uz savu pirmo pētījuma jautājumu secināju, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības jeb īpatnības, starp laiku un pilsētas pusaudžiem, jo pēc rezultātiem agresivitāte ir vairāk izteikta laukos dzīvojošajiem pusaudžiem nekā pilsētās dzīvojošajiem pusaudžiem.
Atbildot uz orto pētījuma jautājumu secināju, ka pilsētas pusaudžiem ir vairāk izteikta fiziska agresija, netieša agresija, aizkaitinājums, un vainas izjūta, toties lauku pusaudžiem vairāk ir izteikts aizvainojums,aizdomība, un verbālā agresija, bet negatīvims ir vienlīdz vienāds gan lauku, gan pilsētas pusaudžiem.
Rakstor par šo tēmu ieguvu daudz jaunas informācijas, kas liek domāt par tālāku šīs problēmas izpēti.
…
Dotā tēma ir aktuāla tāpēc, ka ar agresiju mēs sastopamies katru dienu. Visā pasaulē tā ir ļoti aktuāla, jo ir globālā krīze, tāpēc agresijai būtu jāpievērš sevišķi liela uzmanība. Ar agresiju saskaramies mēs visi un agresija ir sastopama visas pasaules mērogā. Mūsdienu sabiedrība ir kļuvusi cietsirdīgāka. Tas izpaužas ne tikai skolās starp bērniem. Pusaudžiem, arī skolotājiem, bet arī mums visapkārt: uz ielām, ģimenē, starp tautām un valstīm. Visi mēs dzīvojam šajā vidē un sabiedrībā, kurā bieži nākas saskarties ar tiešu vai netiešu ... Agresija ir būtisks faktors cilvēka dzīvē, jo ar agresiju mums nākas saskarties katram un neviens no tās nav pasargāts. Agresija tā ir saistīta ar mūsu ikdienu Vārds agresija ir cēlies no latīņu vārda „agressio”, kas tulkojumā nozīmē „uzbrukums”(Valentīna G., 2002).Maijers (Майерс) agresiju definē „kā jebkuru fizisku un verbālu uzvedību ar nolūku nodarīt cilvēkam sāpes.” (Майерс, 2001).
- Agresijas īpatnības pusaudžiem dzīvojošajiem laukos un pilsētās
-
Datoru spēles ietekme uz pusaudžu agresijas līmeni
Research Papers5 Psychology, Computers, Consumer Electronics
- Pusaudžu psihiskās attīstības īpatnības
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Datoru spēles ietekme uz pusaudžu agresijas līmeni
Research Papers for university5
-
Pusaudžu psihiskās attīstības īpatnības
Research Papers for university4
-
Agresijas cēloņi un izpausmes sākumskolas vecuma bērniem
Research Papers for university20
-
Izziņas procesu norises īpatnības. Atmiņa un iztēle
Research Papers for university7
-
Saskarsmes īpatnības starp vīrieti un sievieti
Research Papers for university9
Evaluated!