Mūsdienās detalizēta uzņēmējdarbības sektora analīze liecina par to, ka konkrētu tirgus situāciju ir daudz. Viena galējība ir viens ražotājs nozarē (pilnīgs monopols), bet otra – tūkstošiem firmu (pilnīga konkurence). Starp šīm galējībām atrodas neskaitāmi tirgus struktūru varianti, bet šajā darbā runāsim tieši par vienu no šīm tirgus galējībām – par monopolu un tā pārvēršanas centieniem godīgā konkurencē.
Mūsu darba mērķis ir raksturot un analizēt šībrīža stāvokli Latvijā antimonopola un konkurences veicināšanas jomā. Par savu uzdevumu esam izvirzījušas apskatīt šo situāciju no divām tirgus pusēm – no valsts un uzņēmējiem. Tādējādi par darba mērķu izpildīšanas metodēm izmantojām likumdošanas apskatu, kā arī uzņēmumu situācijas analīzi Latvijā, kas balstīta uz rakstiem masu mēdijos.
Tā kā analizēsim situāciju Latvijā, tad darbu esam iedalījušas četrās daļās. Pirmajā runāsim par teoriju, kas skaidro monopolu un konkurenci zinātniskā valodā un būs mūsu pētījuma darba teorētiskais pamatojums. Šeit skaidrosim darbā izmantotos terminus un apzīmējumus.
Darba otrajā daļā ir apkopota lielākā daļa likumu, aktu un regulējošo noteikumu, kas attiecas uz monopolu, antimonopolu un konkurences veicināšanu Latvijā. Šī nodaļa atspoguļo Latvijas valsts nostāju monopoltirgus situācijā, parāda tās attieksmi pret esošo situāciju.…