Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
0,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:941418
 
Author:
Evaluation:
Published: 30.10.2006.
Language: Latvian
Level: Elementary school
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Nozīmīgākais mākslas veids Ēģiptē bija arhitektūra. Ēģiptes celtnieki pirmie apzinājās mākslas formu likumības un apguva tādas formas elementus kā taisnas līnijas un plaknes, horizontāles un vertikāles, taisnus leņķus, simetriju. Tam pakļāvās arī tēliecība un glezniecība- ciļņi, apaļskulptūras, sienu gleznojumi kāpināja celtņu izteiksmīgumu. Kopš šī laika cilvēku figūras tika veidotas stingri vertikālas, daudzfigūru kompozīcijas izkārtojās uz vienas horizontāles. Sāka attīstīties arī vienādu intervālu iedarbības izpratne, kā arī dažādu izmēru figūru atveidošanas princips (valdnieks-liels, vergi-mazi)
Ēģiptes arhitektūras raksturīgākie tipi ir kapenes un templis. Tieksmē pēc mūžīgā ēģiptieši šīs celtnes veidoja akmenī. Tāpēc arī tās daļēji saglabājušās līdz mūsdienām.
Raksturīākais valdnieka kapeņu veids Senajā valstī bija piramīda. Pašreiz mums pazīstamas aptuveni 50 piramīdu atliekas un ap 10 samērā labi saglabājušās piramīdas Lībijas tuksneša malā.
No tempļiem,kas celti 16.-14. gs. p.m.ē., saglabājušies vārti, pussagruvušas telpas, bieži ar daudzām kolonnām un sienās iekaltiem uzrakstiem un ciļņiem, vai obeliski un tempļu skulptūras.
Ēģiptē kopš Senās valsts bija pazīstami mirušā faraona pielūgšanas (aizlūguma) tempļi un ar dieviem veltīti tempļi. Jaunajā valstī sevišķu nozīmi guva pēdējie. Dievu tempļi bija iecerēti reliģiskām procesijām. Tajās piedalījās lieli priesteru kolektīvi, kuru uzdevums bija pārnest „svēto laivu”- laika simbolu- no viena tempļa uz citu. Tauta varēja pievienoties procesijai tikai alejās, kas veda no tempļa uz templi un ko iekļāva rindās izkārtotu mitoloģisko būtņu atveidi. Procesiju rituāls bija atgādinājums par mūžigo kustību dabā. Tempļa arhitektūra atbilda šim uzdevumam. Celtne visbiežāk bija trīsdaļīga: aiz ieejas vārtiem bija pagalms, tam sekoja kolonnu zāle un, beidzot, virkne tumšo telpu- relikvijām. Visas telpas bija caurstaigājamas, izņemot pēdējo, kurās glabājās „svētā laiva”. Tā templis veidoja anfilādi, kas modināja cilvēkā vēlēšanos no saules apgaismotajām tempļa daļā virzīties uz noslēpumainās ugunīs mirgojošo centru. …

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register