Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:104026
 
Author:
Evaluation:
Published: 21.01.2010.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 8 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Gotikas stila vēsturiskā izveidošanās    4
1.2.  Gotikas jēdziens. Tā izcelsme    5
2.  Gotikas vispārējās iezīmes    5
2.2.  Gotiskās arhitektūras iezīmes    6
3.  Gotiskā katedrāle    7
3.1.  Gotisko katedrāļu īpatnības    8
3.2.  Vitrāžas    9
4.  Gotikas stila attīstība un pilnveide    10
5.  Viduslaiku māksla un sabiedrība    12
6.  Estētikas doma attīstītajos viduslaikos (12. – 13.gs)    12
  Secinājumi    14
  Literatūras saraksts    15
Extract

2. Gotikas vispārējās iezīmes
12. gs. otrajā pusē romāniku nomainīja gotika. Bet ētiskie ideāli nomainījās caur skaistuma ideālu atklāt pasaules vienību.
Vēl nesen – romānikā bija “pazudis” cilvēks, jo cilvēks neprata un nespēja aptvert pats sevi un savas būtības sākotni. Romānika bija radījusi plaisu starp cilvēku un to, kas ārā – Visumu. Noliedzot matēriju, cilvēks tiecas tuvināties nemirstībai.
12.gs., lai novērstu sadalītību, kāda pastāvēja gara cīniņā ar matēriju, cilvēks sāka pievērsties tolaik brīnumainajai zinātnei – sholastikai.
Līdzīgi kā romānikas kultūrā prāts panāca vienojošo, gotikā vajadzēja panākt, lai cilvēka personība saskarsmē ar Dievu tomēr atrod arī savu, neatkārtojamo kultūras idealitāti.
Gotiku pieņemts iedalīt 3 galvenajos attīstības posmos
o Agrajā gotikā
o Dižgotikā
o Vēlajā jeb liesmojošā gotikā.
Gotiskā arhitektūra, kurai pilnībā pakļāvās tēlniecība un glezniecība bija viduslaiku kultūras universālākā izpausme. Arhitektūra gotikā ir vienojošais un svarīgākais akcents. Katedrāles augstākā smaile debesīs vistiešāk iezīmēja savas līnijas.
Gotiskā arhitektūra aizsākās Francijā, bet Anglija, Vācija un Itālija pieņēma gotiku kā pašsaprotamu hiarhijas zīmi – simbola dievišķā izpausmi, kā kristīgas monarhijas simbolu.
1924. gadā M. Cielēna - Eliase par gotikas arhitektūru raksta:
“Dziļas nopietnības apgarots ir viss, ko mākslā radījis šī laikmeta ģēnijs. Ne vieglas lietas uzsākt, bet visgrūtāko, veikt neiespējamo viņš gribēja, arhitektūru celt – noliegdams arhitektūras pamatu – matēriju. Tur viņa savādā, pretrunīgā daba rod savu izliešanos. Gotika apgaro matēriju, viņu pilnīgi neizpauzdama, bet pamatotā vieglumā un lieltelpas iedomā sniedz pavisam jaunu celtniecību”.
Gotikas būtība rodama tās iespējā samērot pretpolus, spējā apvienot vienotā garīgā pacēlumā abstraktu ideju un pasaulīgās dzīves elpu, visuma bezgalību un detaļu konkrēto izteiksmīgumu, prasmē zemes spēku un garīgo enerģiju apvienot vienotā veselumā. Gotika ir neiespējamā iespējamība. [Avotiņa A., Blūma D., Grauzdiņa I. “Viduslaiki”, Rīga. Zvaigzne ABC, 2000.]

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register