1.1 Kravu pārvadājumi, intensitāte un maršruti
Centrālās statistikas pārvaldes apkopotā informācija liecina, ka kravu pārvadājumi ar autotransportu 2004. gadā palielinājušies par 5.8 %, kas ir par 2.4 milj. t vairāk nekā 2003. gadā. Statistika liecina arī par automašīnu skaita pieaugumu.
Autopārvadājumu nozare šobrīd strādā ar negatīvu finanšu rezultātu. Iemesli pārvadātāju grūtajam stāvoklim ir nepārtraukti augošās degvielas cenas, pārvadājumu izmaksu pieaugums un zemās frakta likmes. Pēc ES paplašināšanās paātrinājušies arī kravu piegādes ātrumi un saasinājusies konkurence starp jaunajām ES dalībvalstīm. Un tas ir vēl viens būtisks faktors, kas ietekmē pārvadātāju darbu. Nozare vairākkārt saņēmusi smagus triecienus laicīgi neadaptētu ES likumdošanas aktu un vispārējās Latvijas nesagatavotības dēļ. Asā konkurences cīņa piespiedusi pārvadātājus samazināt frakta likmes, līdz ar to arī ienākumus. Savukārt samazināt izdevumu daļu pārvadātājiem neizdodas, jo nepārtraukti aug degvielas un rezerves daļu cenas, kā arī citi ar pārvadājumiem saistītie izdevumi (līzinga maksājumi par automašīnām, šoferu algas, maksas ceļi Eiropā).
Autokravu pārvadātāji ar 2004. gada 1.maiju izjūt kravu plūsmas samazināšanos caur Latviju dažādu iemeslu dēļ. Plūsmas samazinājumu ietekmēja arī fakts, ka tagad lielākā daļa pārvadājumu pa Eiropu ir iekšzemes pārvadājums. Par to kā priekšnodoklis pārvadātājiem jāmaksā 18% PVN. Pārmaksāto PVN, protams, var saņemt atpakaļ, taču tā nomaksai tik un tā jābūt papildu apgrozāmajiem līdzekļiem. Latvijā esošā PVN atgriešanas kārtība neveicina biznesu. Šī kārtība noteikti jāmaina, atgriešana jāformē ātrāk, lai pārvadātājiem ir šie apgrozāmie līdzekļi. Piemēram, Igaunijā pārmaksāto PVN var atgūt 3 dienu laikā.
Autopārvadātāji sāk arī izjust jaunās ES prasības par tehniskā stāvokļa kontroli uz ceļiem. Papildus obligātajai tehniskajai pārbaudei CSDD ir periodiskā pārbaude uz ceļiem. Latvijas autopārvadātājus iespaido sociālās prasības, piemēram, darba un atpūtas režīma ievērošana. Šīs prasības paliek arvien striktākas arī jaunajās ES dalībvalstīs. Šoferu aizsardzība un sociālās garantijas nākotnē tikai pieaugs, kas, protams, ir pozitīva tendence.
…