-
Aviācijas tehnikas katastrofas
Research Papers15 Vehicles, Civil Defence, Communications, Transport
Nr. | Chapter | Page. |
1. | Ievads | 3 |
2. | Aviācijas katastrofu cēloņu statistika | 4 |
3. | Aviācijas katastrofu vispārīgais iedalījums pēc cēloņiem | 5 |
3.1. | Džeja Forestera teorija | 6 |
3.2. | Čārlza Perrova “normālo avāriju” teorija | 7 |
3.3. | Kādēļ notiek katastrofas? Šveices siera modelis | 9 |
4. | Aviācijas katastrofu tehniskie cēloņi | 10 |
4.1. | Dzinēju nolūšana | 10 |
4.2. | Tehniskā kļūme un pilota kļūda | 11 |
4.3. | Nepareizi veikts remonts | 11 |
4.4. | Degvielas trūkums (fuel starvation un fuel exhaustion) | 12 |
4.5. | Ugunsgrēki | 13 |
4.6. | Trūkumi plānošanā, drošībā un apkopē | 13 |
4.7. | Pārtraukta pacelšanās | 15 |
4.8. | Defektīvi mērinstrumenti un elektronika | 15 |
4.9. | Pilotu kļūdas | 16 |
4.10. | Sadursmes gaisā | 16 |
4.11. | Pilotu rīcībnespēja | 17 |
4.12. | Konstruktīvās kļūdas | 18 |
5. | Kopsavilkums | 18 |
6. | Izmantotie avoti | 19 |
4.12. Konstruktīvās kļūdas
Šādas kļūdas rodas pašos lidaparāta pirmsākumos, vēl tikai esot uz rasējuma dēļa vai pat inženiera domās. Parasti šādas kļūdas ir jāievēro un jānovērš aprēķinos un testos. Tomēr ne vienmēr tas ir iespējams, jo dažas kļūdas var parādīties tikai ilgākā ekspluatācijas laikā vai pie retām apstākļu sakritībām.
1952.g. britu Comet 1 bija pirmā pasažieru reaktīvā lidmašīna, kas guva plašu atzinību. Tomēr 1953.g. viena lidmašīna nogāzās, nogalinot 43, bet 1954.g. nogāzās vēl divas, kopā nogalinot 56. Pēc rūpīgām izmeklēšanām tika secināts, ka vainīgs ir metāla nogurums, kas rodas neveiksmīgās konstrukcijas dēļ, jo īpaši četrstūraino iluminatoru dēļ, kas bija lieli sprieguma koncentratori un pakļauti milzīgam spiedienam. Pēc Comet katastrofām dzima arī ideja par melno kasti.[10]
5. Kopsavilkums
Darbā tika apskatīta tikai daļa no aviācijas katastrofu cēloņiem. Vēl ļoti nozīmīgs faktors ir dabas ietekme, galvenokārt laikapstākļu veidā. Mūsdienās pēc 11. septembra teroraktiem lielu ievērību ieguvuši arī teroristu uzbrukumi, bet pateicoties Aukstā kara radītā saspīlējuma beigām, civilo lidmašīnu militāras notriekšanas risks ir krasi samazinājies un tagad tas notiek tikai rupju kļūdu pēc militārajās mācībās. Secinājumos jāatzīst, ka aviācijas joprojām pēc statistikas ir drošākais transporta veids, bet ar vissmagākajām avārijām, tāpēc tās gūst tik plašu ažiotāžu sabiedrībā. Neskatoties uz tehnikas attīstību, katastrofas notiek un tās notiks vienmēr. Galvenais ir tiekties samazināt to skaitu, smaguma pakāpi un uzlabot glābšanas pasākumus, jo piemēri rāda, ka atsevišķos gadījumos bojāgājušo skaits ir palielinājie tikai neprasmīgas glabšanas organizēšanas dēļ.
…
Gaisa transports salīdzinājumā ar sauszemes vai ūdens transportu ir ļoti jauna nozare. Vēl tikai pirms apmēram 100 gadiem aviācijas pionieri veica pirmos īsos lidojumus. Pa šo laiku aviācija ir attīstījusies ļoti ātrā tempā un pašlaik modernās pasaules dzīve vairs nav iedomājama bez gaisa transporta. Līdz ar ieguvumiem – daudz īsāku pārvietošanās laiku un lielu mobilitāti – gaisa transports nes līdzi arī risku. Aviācija ir tā nozare, kas kļūdas nepiedod. Jebkura kļūda vai nolaidība – inženiera, pilota, tehniķa vai gaisa kontroliera – var ļoti ātri novest pie katastrofas ar lielu bojāgājušo skaitu. Tieši tas pats attiecas uz dabas apstākļiem. Nenovērtētas vai neievērotas briesmas bieži noved pie fatāla iznākuma.
-
Aviācijas tehnikas katastrofas
Research Papers15 Vehicles, Civil Defence, Communications, Transport
- Sprādziens ražojošā uzņēmuma noliktavā
-
Transporta ietekme uz vidi
Research Papers6 Communications, Transport, Environmental Protection, Biology
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Sprādziens ražojošā uzņēmuma noliktavā
Research Papers for university8
-
Transporta ietekme uz vidi
Research Papers for university6
-
Putekļu sūcēji
Research Papers for university12
Evaluated! -
Tehnikas būtība cilvēka dzīvē
Research Papers for university12
-
Aviācijas navigācijas līdzekļu stāvoklis
Research Papers for university19
Evaluated!