Bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem raksturīgas tās pašas personības veidošanās likumsakarības kā normāliem vienaudžiem.
Jebkura bērna personības veidošanos ietekmē ģimene, bērnudārzs, skola. Pusaudžu un jauniešu personība turpina veidoties darba kolektīvos.
Bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem tie pastiprināti, netieši atspoguļojas viņu personības veidošanās procesā un nosaka tā īpatnības. Uz primāro anomāliju un arī augstāko psihisko funkciju pamata veidojas loģiskā domāšana, atmiņas, valodas, radošās iztēles, gribas, pašapziņas un rakstura savdabība un nepietiekamība.
Šo bērnu personības attīstību kavē tas, ka viņiem nav vajadzības pēc jauniem iespaidiem.
Sevišķi negatīvi bērna ar garīgās attīstības traucējumiem personības veidošanos ietekmē viņa attīstība nepiemērotā vidē, uzturēšanās vispārizglītojošā skolā, ja tur nav nodrošināts integrācijas process. Atpalicība mācībās, uzvedības traucējumi izraisa normālu vienaudžu negatīvu attieksmi pret šo bērnu un veido negatīvas rakstura iezīmes. Vieniem tās var būt patoloģiska kautrība, noslēgtība, vāja griba, citiem – dusmas, naids, tieksme uz konfliktiem.
Labvēlīga vide jebkura bērna personības attīstībai nodrošināta, ja mācību un audzināšanas process atbilst viņa garīgajām spējām, ja tas rada gandarījumu, izziņas prieku, vēlmi apgūt jaunas zināšanas, prasmes un iemaņas.
…