Lai nodrošinātu bērna ar runas traucējumiem personības pilnvērtīgo attīstību, nepietiek novērtēt izolētu runas attīstības defektu un labot to. Bērns jāskata kopveselumā ar visām viņa individuālajām attīstības īpatnībām. Ģimenes vide ir tā, kurā bērns psiholoģiski nobriest runai, mātes balsi bērns atpazīst ļoti agri un kontaktā ar viņu mēģina izteikties arī pats. Pakāpeniski bērns pāriet uz makrovidi – apkārtējo sabiedrību, caur kuru bērns uztver pasauli kopumā. Vides ietekme ir nozīmīgs faktors ne tikai bērna vispārējā attīstībā, bet tieši runas attīstībā. Runas vidi bērns sāk atdarināt ļoti agrā vecumā, taču, kamēr viņš nav apguvis vajadzīgo pieredzi, bērns ar skaņām tikai rotaļājas. Pieaugušajiem jārada apstākļi pareizai runas attīstībai, tas ir pozitīvs runas paraugs, jāievēro jebkurš cēlonis, kas runas attīstību varētu kavēt.
Vecākiem jāpārliecinās, vai bērnam nav iedzimti artikulācijas aparāta defekti, un nepieciešamības gadījumā jāmeklē speciālista palīdzība. Līdz aktīvajam runas periodam, bet īpaši, ja bērnam ir runas traucējumi, būtu ieteicams ar mazuli katru dienu paspēlēties. Var sākt ar 3 – 5 minūtēm jau zīdaiņa vecumā, izvēloties spēles, kas nostiprina sīko pirkstu muskulatūru un bagātina bērna emocionālo pasauli.
Svarīgi turpināt iesākto darbu, kamēr bērns aiziet uz pirmsskolas iestādi. Bērnam ir vajadzība darbināt emocijas, jūtas un prātu, tāpat kā augt lielam un kļūt fiziski stipram. Viņam ir nepieciešams gan pilnvērtīgs uzturs, gan labvēlīgs emocionālais klimats, gan iespēja apzināties savas intelektuālās prasmes.
Iedziļinoties pirmsskolas vecuma bērnu attīstības psiholoģijā, skaidri redzams, ka ir ļoti būtiski, lai bērns dzirdētu skaidru dzimto valodu jau līdz viena gada vecumam. Bērns agri sāk atdarināt runas vidi, tāpēc pieaugušais, kurš ir kopā ar bērnu, pilnībā atbild par viņa attīstību. Bērna attīstību nosaka šādi faktori:
! Emocionāla kontakta nepieciešamība;
! Lietu vides ietekme;
! Visu sensoro maņu attīstīšana.
No tā, cik labi bērns būs labi iepazinis māti, lietas ap sevi, būs atkarīga viņa tālākā saskarsme ar pasauli. Nedrīkstētu aizmirst, ka bērnam mazbērna vecumā jāatrod vieta arī starp saviem vienaudžiem.…