Cilvēks atšķirībā no visiem citiem dzīviem radījumiem ir apveltīts ar pašatspoguļošanas spēju t. i., viņam piemīt pašapziņa. Uz pašapziņas pamata viņam veidojas zināšanas, prasmes un priekšstati par savu ārējo izskatu un par savu iekšējo pasauli.
Cilvēks ir sociāla, sabiedriska būtne, kam ir vajadzības pēc cieņas un pašcieņas, pēc atzinuma un sabiedrības novērtējuma. Katrs no mums grib, lai mūs cienītu un atzītu, svarīgs ir mūsu darbības novērtējums.
Mācības vienmēr ir bijušas un būs, kamēr vien pastāvēs cilvēce. Skolēns – kam svarīgs ir viņa vērtējums draugu, vecāku un klasesbiedru priekšā.
Zināšanu pārbaudei un vērtējumam jāsekmē skolēnu intelektuālo spēju attīstība, jāizkopj morālās un gribas īpašības, kas saistītas ar grūtību pārvarēšanu mācībās.
Pašlaik Latvijas sākumskolās ieviesta bezatzīmju vērtēšanas sistēma.
Sabiedrībā izskan dažādi viedokļi par šādu vērtēšanas sistēmu. Arī vecākiem un skolotājiem ir savs viedoklis. Skolotāji uzskata, ka rakstiska raksturojuma sagatavošana katram skolēnam aizņem daudz vairāk laika. Arī vecāki ir neizpratnē par viņu bērnu sekmju vērtējumu.
Mūsdienās gan vecākiem, gan skolotājiem, gan bērniem šī bezatzīmju sistēmas ieviešanu ir daudz problēmu. Vislielākā nesaprašanā ir bērnu vecāki. Sākumā Izglītības Ministrija noteica bezatzīmju sistēmu pirmajās divās klasēs. Vēlāk jau arī trešajā.
Vecāki ir neziņā, kādas tad īsti ir sekmes bērniem mācībās. Bērns nomācās trīs gadus beigās skolotājs pasaka, ka bērns ir nesekmīgs un neko nesaprot. Agrāk tika liktas atzīmes jau sākot no pirmās klases, bērni bija priecīgi, ka viņiem ir liecības ar atzīmēm.…