-
Bioloģiski aktīvo vielu koncentrācija Latvijas indīgajās sēnēs
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 4 | |
1. | Indīgo sēņu iedalijums | 5 |
2.1. | Saindēšanas ar pirmās grupas toksīniem | 7 |
2. 2. | Saindēšanās ar otrās grupas toksīniem | 7 |
2.3. | Saindēšanas ar trešās grupas toksīniem | 8 |
2.4. | Saindēšanās ar ceturtās grupas toksīniem | 9 |
2.5. | Saindēšanās ar piektās grupas toksīniem | 9 |
2.6. | Saindēšanās ar sestās grupas toksīniem | 10 |
3. | Amatoksīnu saturošas sēnes | 11 |
3.1. | Zaļā mušmire | 11 |
3.2. | Baltā mušmire | 11 |
3.3. | Toksicitātes mehānisms | 12 |
3.4. | Klīniskās izpausmes | 12 |
3.5. | Ārstēšana un pirmās palīdzības sniegšana | 13 |
4. | Ibotenskābi un muscimolu saturošās sēnes | 14 |
4.1. | Sarkanā mušmire | 14 |
4.2. | Panteru mušmire | 14 |
4.3. | Toksicitātes mehānisms | 15 |
4.4. | Toksiska deva | 16 |
4.5. | Klīniskas izpausmes | 16 |
4.6. | Ārstēšana un pirmās palīdzības sniegšana | 16 |
5. | Orleanīnu saturošas sēnes | 17 |
5.1. | Violetā tīmeklene | 17 |
5.2. | Taksicitātes mehānisms | 17 |
5.3. | Klīniskas izpausmes | 18 |
5.4. | Ārstēšana un palīdzības sniegšana | 18 |
6. | Eksperimentālā daļa un rezultātu apkopojums | 19 |
6.1. | Sēņu sagatavošana | 19 |
6.2. | Ķīmiskās analīzes metode | 19 |
Secinājumi | 22 | |
Izmantoto izziņas avotu sarakts | 23 |
Ievads
Katram cilvēkam nākas sastapties ar indīgajām sēnēm. Dažiem arī gadās saindēties. Bet neskatoties uz to cilvēki vienalga nezin ko jādara kad ir notikusi saindēšanās, kā ir jāveic pirmā palīdzība tādā gadījumā un kādas izmaiņas izraisa konkrētas sēnes toksīni cilvēka organismā. Es centos savākt un apkopot šādu informāciju, īpaši pievēršot uzmanību saindēšanas sekām, pazīmēm un rīcībām saindēšanas gadījumā.
Manuprāt ir svarīgi zināt kādas sēnes nedrīkst lietot uzturā, kāpēc, un kā jāsniedz pirmā palīdzība saindēšanas gadījumā ar tām. Es pievērsos šīm tematam darba teorētiskajā daļā.
Indīgo sēņu daudzveidība ir ļoti liela, kā arī ir daudz dažādu toksīnu kuri tajās atrodas, bet ne visi toksīni rada pozitīvu ietekmi uz cilvēka organismu. Viens no bīstamākajiem toksīniem ir amatoksīns. Un savā praktiskajā darba daļā es izvēlējos noteikt vai manis izvēlētajās Latvijas indīgajās sēnēs ir šīs toksīns.
Es izvēlējos šo tematu, jo vienmēr ejot mežā manu uzmanību piesaista indīgas sēnes un gribas zināt kāpēc šis sēnes ir indīgas, kādas indīgas vielas tās satur un kādas izmaiņas šīs vielas izraisa cilvēka organismā.
Darba mērķis -Izdalīt bioloģiski aktīvas vielas no dažām Latvijā sastopamajām indīgajām sēnēm.
Darba uzdevumi:
• Sameklēt, apkopot informāciju un aprakstīt par Latvijas indīgajām sēnēm.
• Savākt biomaterjālu un sagatavot analīžu veikšanai.
• Aprakstīt analīžu veikšanas gaitu un metodes laboratorijas apstākļos.
• Veikt analīzes, apstrādāt iegūtos datus un publicēt tos.
1. Indīgas sēnes
Uz doto brīdi Latvijā ir konstatētas 1080 cepurīšu sēņu sugas, no tām par indīgajām atzītas vairāk par 30 sugām, tas ir sēnes kuras cilvēka organismā izraisa nepatīkamas sajūtas vai pat saindēšanos. Tās iedalās trīs grupās:
1. nosacīti ēdamas sēnes. Šajā grupā ietilpst tās sēnes, kuras satur indīgas vielas, bet, attiecīgi apstrādājot, šīs vielas sadalās.
2. neēdamas sēnes. Tas ir sēnes, kuras nesatur indīgas vielas. Taču tās satur vielas, kuras izdala nepatīkamu smaku vai arī ir rūgtas vai ar dedzinošu garšu.
3. indīgas sēnes. Šīs grupas sēnes satur indīgas ( toksiskas) vielas, kuras nonākot cilvēka organismā izraisa tā saindēšanos un pat nāvi.
…
Darbā tik aprakstīts par Latvijas indīgajām sēnēm,toksīniem, un saindēšanos. Kā ari darbā iekļauta praktiskā daļa kur tika izpētita biologiski akt;ivo vielu koncentrācija indīgajās sēnēs.
- Bioloģiski aktīvo vielu koncentrācija Latvijas indīgajās sēnēs
- Latvijas nacionālais putns - baltā cielava
- Latvijas putni - pūces
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Latvijas putni - pūces
Research Papers for secondary school18
-
Latvijas nacionālais putns - baltā cielava
Research Papers for secondary school15
Evaluated! -
Latvijas aizsargājamie augi
Research Papers for secondary school18
-
Latvijas meži un to problēmas
Research Papers for secondary school18
-
Bioloģiskie produkti
Research Papers for secondary school7