Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:290640
 
Evaluation:
Published: 21.04.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 8 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  IEVADS    3
1.  DARBA TIRGUS RAKSTUROJUMS    5
2.  DARBA SAMAKSA    15
3.  IZGLĪTĪBAS ZINĀTNES NOZARES PROBLĒMAS UN PRIEKŠLIKUMI TĀS UZLABOŠANAI    21
4.  LATVIJAS SITUĀCIJA SALĪDZINĀJUMĀ AR CITĀM VALSTĪM    25
5.  FINANSĒJUMS    28
  SECINĀJUMI    34
  IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS    36
Extract

IEVADS
Ar izglītību parasti saprot gan zināšanu un iemaņu mācīšanu, gan mācīšanos. Ar šo jēdzienu biežāk saprot formālo mācīšanos un mācīšanu, t.i. skolas izglītību un augstskolas izglītību. Bet pedagogi, kuri apmāca skoniekus un studējošos augstskolās, veido darba tirgu izglītības zinātnes nozarē.
Pedagoģija, audzināšanas zinātne. Pedagoģija pētī sabiedrības uzkrātās pieredzes nodošanu nākamajai paaudzei un šās paaudzes sagatavošanu tālākai apgūtās pieredzes attīstīšanai. Pedagoģija ir zinātņu sistēma, kurā ietilpst vairākas relatīvi patstāvīgas pedagoģiskas zinātnes: vispārīgā pedagoģija, audzināšanas teorija, mācību metodika, skolvadība, speciālā pedagoģija, pedagoģijas vēsture, salīdzinošā pedagoģija.
Straujo politisko un ekonomisko pārmaiņu periods Latvijā izraisīja ievērojamas demogrāfiskās svārstības mūsu valstī. Dzimstības līmeņa pieaugumam pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu sākumā sekoja būtisks tā kritums, pēdējos gados stabilizējoties ar nedaudz izteiktu pieauguma tendenci 20–22 tūkstošu līmenī gadā (Latvijas Republikas Centrālā statistikas pārvalde, 2007). Šīs pārmaiņas aktualizē jautājumu par nepieciešamību prognozēt vajadzīgo pedagoģisko darbinieku skaitu gan tuvākā, gan tālākā nākotnē.
Daudz autoru (Kopeloviča, Žukovs, 1996; Oļehnoviča, Kravale-Pauliņa, 2008; Praulīte, Gedrovics, 1999; Rauckiene, 1996; Samuseviča 1996; Sīle, Opincāns, 2008 u.c.) norāda uz pedagoģisko darbinieku izglītošanas un tālākizglītības nozīmi, īstenojot izglītības satura un metožu reformas. Parasti uzsvars tiek likts uz augstskolu pedagoģijas problēmām – studiju saturu un metodiku. Mazāk tiek analizēta problēmas skaitliskā un finansiālā puse. Tomēr gan izglītības sistēmā pieejamo resursu ierobežotība, gan pēdējos gados notikušās pārmaiņas rada nepieciešamību izvērtēt pedagoģisko darbinieku skaita un izglītības tematiskajā jomā studējošo skaita atbilstību valsts izglītības sistēmas vajadzībām tagad un turpmākajos gados. Tas ir saistīts gan ar nepieciešamību garantēt sekmīgu izglītības sistēmas, tajā skaitā vispārējās izglītības sistēmas, darbību, gan arī ar nepieciešamību racionāli izmantot pedagoģisko darbinieku izglītošanai pieejamos resursus.
Pēdējā desmitgadē, kopējam valsts budžeta finansēto studentu skaitam praktiski nemainoties, budžeta finansēto studentu skaits izglītības jomā ir samazinājies no 5990 studentiem 2000./01. studiju gadā uz 3064 studentiem 2007./08. studiju gadā. Arī maksas studentu skaits izglītības jomā ir samazinājies par 5970, jeb 40,9% no 2003./04. studiju gada līmeņa (Izglītības un zinātnes ministrija Augstākās izglītības departaments, 2003 un 2008). Pēdējā skaitļa izmaiņas gan lielā mērā ir skaidrojamas ar ievērojamu skolotāju kvalifikācijas paaugstināšanos pēdējo gadu laikā. 2006./07. mācību gadā skolotāju ar augstāko pedagoģisko izglītību īpatsvars pārsniedza 90%, kas liecina, ka starp strādājošajiem skolotājiem ir maz tādu, kam nepieciešams studēt augstskolā, lai izpildītu likuma prasību par atbilstošu izglītību darbam izglītības iestādē (LR vispārizglītojošo dienas skolu pedagogu sadalījums pēc izglītības (procentos) 2006./2007.m.g.).
Izmaksas viena pedagoģiskā darbinieka izglītošanai 2007. gadā, ieskaitot finansējumu studiju vietas sociālajam nodrošinājumam ir ap Ls 1626. No valsts budžeta 2007./08. studiju gadam izglītības jomā par budžeta vietām tika izlietots ap pieciem miljoniem latu gadā (Izglītības un zinātnes ministrija Augstākās izglītības departaments, 2008). Latvijas augstākajā izglītībā tā ir visai ievērojama summa, tādēļ vienmēr pastāvēs nepieciešamība izvērtēt šī finansējuma izlietojuma lietderību un efektivitāti.

Author's comment
Editor's remarks
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −6,48 €
Work pack Nr. 1111912
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register