-
Inflācijas ietekme uz patērētāju
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
I | Teorētiskā daļa | 6 |
1.1. | Inflācija | 6 |
1.1.1 | Inflācijas definīcija | 6 |
1.1.2. | Kas rada inflāciju un deflāciju? | 7 |
1.1.3. | Vai inflācija ir laba vai slikta? | 8 |
1.2 | Inflācijas problēmas Latvijā | 9 |
1.2.1 | Valūtas kursa izmaiņu ietekme uz inflāciju | 9 |
1.2.2. | Pakalpojumu cenu inflāciju nosaka Balasas-Samuelsona efekts | 10 |
1.2.3. | Cenu līmenis un inflācijas nākotnes potenciāls | 12 |
1.3. | Inflācijas izmaiņas 2007. un 2008. gadā | 13 |
1.3.1. | Patēriņa cenu izmaiņas 2007. gadā, salīdzinot ar 2006. gadu | 13 |
1.3.2. | Patēriņa cenu izmaiņas 2007. gada novembrī – decembrī | 14 |
1.3.3 | Patēriņa cenu izmaiņas 2008. gada novembrī un novembra gada inflācija | 15 |
1.3.4. | Patēriņa cenu izmaiņas 2008. gada decembrī un decembra gada inflācija | 16 |
II. | Pētnieciskā un praktiskā daļa | 18 |
2.1. | Darba struktūra | 18 |
2.1.1. | Aptauja | 18 |
2.1.2. | Patēriņa izmaksu noteikšana un salīdzinājums | 18 |
2.2. | Socioloģiskā aptauja | 20 |
2.2.1. | Aptaujas rezultāti | 20 |
2.2.1.1. | Rezultāti par 1. jautājumu | 20 |
2.2.1.2. | Rezultāti par 2. jautājumu | 21 |
2.2.1.3. | Rezultāti par 3. jautājumu | 21 |
2.2.1.4. | Rezultāti par 4. jautājumu | 22 |
2.2.2. | Secinājumi par aptauju | 23 |
2.3. | Patēriņa izmaksu datu apkopojums un salīdzinājums 2007. gadā | 24 |
2.3.1. | Kopējais patēriņa izmaksu apkopojums par 2007. gada novembra periodu | 24 |
2.3.1.1. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Pārtikas preces” | 24 |
2.3.1.2. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Mājoklis” | 24 |
2.3.1.3. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Transporta izdevumi” | 25 |
2.3.1.4. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Rūpniecības preces” | 25 |
2.3.1.5. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Sakari” | 25 |
2.3.2. | Kopējais patēriņa izmaksu apkopojums par 2007. gada decembra periodu | 26 |
2.3.2.1. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Pārtikas preces” | 26 |
2.3.2.2. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Mājoklis” | 27 |
2.3.2.3. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Transporta izdevumi” | 27 |
2.3.2.4. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Rūpniecības preces” | 27 |
2.3.2.5. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Sakari” | 27 |
2.3.3.1. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Pārtikas preces” | 29 |
2.3.3.2. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Mājoklis” | 29 |
2.3.3.3. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Transporta izdevumi” | 30 |
2.3.3.4. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Rūpniecības preces” | 30 |
2.3.3.5. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Sakari” | 30 |
2.3.4. | Secinājumi par patēriņa izmaksu salīdzinājumu | 32 |
2.3.5. | CPI un inflācijas tempa aprēķināšana 2007. gada novembrī-decembrī | 32 |
2.3.6. | Rezultātu salīdzinājums ar citu avotu datiem | 33 |
2.4 | Patēriņa izmaksu datu apkopojums un salīdzinājums 2008. gadā | 34 |
2.4.1. | Kopējais patēriņa izmaksu datu apkopojums par 2008. gada novembra periodu | 34 |
2.4.1.1. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Pārtikas preces” | 34 |
2.4.1.3. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Transporta izdevumi” | 35 |
2.4.1.4. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju „Rūpniecības preces” | 35 |
2.4.1.5. | Izdevumu pārskats novembrī par kategoriju “Sakari” | 35 |
2.4.1.6. | Izdevumu pārskats novembrī pārējās preču un pakalpojumu kategorijās | 36 |
2.4.2. | Kopējais patēriņa izmaksu apkopojums par 2008. gada decembra periodu | 36 |
2.4.2.1. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Pārtikas preces” | 36 |
2.4.2.3. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Transporta izdevumi” | 37 |
2.4.2.4. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju „Rūpniecības preces” | 37 |
2.4.2.5. | Izdevumu pārskats decembrī par kategoriju “Sakari” | 38 |
2.4.2.6. | Izdevumu pārskats decembrī pārējās preču un pakalpojumu kategorijās | 38 |
2.4.3.1. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Pārtikas preces” | 39 |
2.4.3.2. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Mājoklis” | 40 |
2.4.3.3. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Transporta izdevumi” | 40 |
2.4.3.4. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Rūpniecības preces” | 40 |
2.4.3.5. | Patēriņa datu salīdzinājums kategorijā “Sakari” | 41 |
2.4.3.6. | Patēriņa datu salīdzinājums pārējās preču un pakalpojumu kategorijās | 41 |
2.4.4. | Secinājumi par patēriņa izmaksu apkopojumu un salīdzinājumu | 42 |
2.4.5. | CPI un inflācijas tempa 2008. gada novembrī-decembrī aprēķināšana | 42 |
2.4.6. | Iegūto rezultātu salīdzinājums ar citu avotu datiem | 43 |
2.5.1 | Secinājumi par patēriņa izmaksu datu salīdzinājumu | 45 |
2.5.2. | Gada CPI un gada inflācijas tempa aprēķināšana 2008. gada novembrī | 46 |
2.6.1. | Secinājumi par patēriņa izmaksu datu salīdzinājumu | 48 |
2.6.2. | Gada CPI un gada inflācijas tempa aprēķināšana 2008. gada decembrī | 49 |
2.7. | Iegūto datu salīdzinājums ar citu avotu datiem un to secinājumi | 50 |
Secinājumi | 53 | |
Anotācija | 55 | |
Annotation | 56 | |
Izmantotā literatūra | 57 |
Es izvēlējos pētīt inflāciju, tās reālo ietekmi uz patērētāju. Šī tēma ir šobrīd ir aktuāla ikkatram cilvēkam mūsu valstī. Esmu pārliecināts, ka ikviens ir saskāries ar inflācijas negatīvajām izpausmēm ikdienas dzīvē. Taču diez vai kāds ir aizdomājies, par to kādus zaudējumus rada inflācija. Vai šis apgalvojums ir pierādīts ar pētījumiem, skaitļiem un aprēķiniem? Neviena pētniecības organizācija nav veikusi konkrētus pētījumus par inflācijas ietekmi uz vidēja līmeņa patērētāju. Figurē tikai skaitļi, bet kur ir fakti? Vai patiesībā inflācija samazina dzīves līmeni katru mēnesi?
Ceru, ka šis pētījums pierādīs, kā gada laikā ir mainījušās patēriņa cenas, it īpaši , 2008. gadā, kad vēl aizvien ekonomiskās krīzes ietekmē tiek rūpīgi pārskatīts ikviens pirkums un skaitīts katrs santīms.
Hipotēze:
Inflācija ik mēnesi krasi paaugstina patēriņa izmaksas un samazina patērētāja pirktspēju vismaz par 1,5% mēnesī un 12% gada laikā.
Darba mērķi:
Izpētīt vienas ģimenes patēriņa izmaksas 2007. un 2008.gada novembra un decembra mēnešos;
Veikt salīdzinājumu starp izmaksām;
Noteikt izmaiņas patēriņa izmaksās starp mēnešiem un gada laikā;
Salīdzināt iegūtos datus ar Centrālā Statistikas biroja datiem par 2007. un 2008. novembra-decembra periodu;
Noteikt trīs galvenās inflāciju veicinošās preču kategorijas.
Teorētiskās daļas izstrādei tika izmantotas grāmatas, laikraksti un internetā pieejamie resursi. Pētnieciskajā daļā izmantoju aptaujas materiālus, kurus veicu Rīgas 90. vidusskolā 2008. gadā, un četru mēnešu laikā apkopotās vienas ģimenes patēriņa izmaksas, kuras savstarpēji salīdzināju un aprēķināju patēriņa cenu indeksu un inflācijas tempu, kā arī salīdzināju ar CSB datiem.
Darba metodes:
Vienas ģimenes izmaksu izpēte;
Patēriņa izmaksu salīdzinājums;
Socioloģiskās aptaujas gada intervālā;
Statistisko datu apkopošana, grupēšana, analizēšana un salīdzināšana;
Izmaksu svārstību un CPI (Patēriņa Cenu Indeksa) noteikšana;
Salīdzinājums ar CSB datiem.
Darbs sastāv no divām daļām. Pirmajā vai teorētiskajā daļā sniegts ieskats par inflācijas būtību un ietekmi uz Latvijas ekonomiku un patērētāju, otrajā daļā jeb pētnieciskajā daļā tiks aprakstītas pētījuma metodes, apkopoti aptaujas un ģimenes patēriņa rezultāti, salīdzinājumi un aprēķini, kā arī izdarīti secinājumi par iegūtajiem rezultātiem.
Inflācija ir process, kura gaitā pieaug cenas un samazinās naudas vērtība. Preces un pakalpojumi, ko mēs ikdienā pērkam, kļūst dārgāki. Sabiedrībā pieņemts uzskatīt, ka inflācija ir nezināmu, neietekmējamu spēku radīta valstiska problēma un tās risināšana attiecas tikai uz ekonomistiem, ekspertiem un valdību.
Inflācija tradicionāli tiek uztverta kā negatīva ekonomiskā parādība, kas samazina iedzīvotāju pirktspēju. Zinot, ka 2007. un 2008. gadā inflācija bija īpaši augsta (pēc Latvijas Bankas datiem – attiecīgi 14,6% un 10,5%), un atceroties sabiedrībā iesakņojušos stereotipu par tās negatīvo ietekmi uz pirktspēju, daudzi droši vien ar izbrīnu vēroja nevaldāmo pirmssvētku iepirkšanās drudzi Rīgas un citu pilsētu lielveikalos. Kur cilvēki ņem naudu dāvanu kalniem apstākļos, kad valstī strauji kāpj cenas? Šķietami paradoksāli, bet tieši ar inflāciju saistīti ekonomiskie procesi nodrošina, ka iedzīvotājiem ir vairāk naudas preču iepirkumam. Kā tas var būt? To mēs noskaidrosim. …
Es izvēlējos pētīt inflāciju, tās reālo ietekmi uz patērētāju. Šī tēma ir šobrīd ir aktuāla ikkatram cilvēkam mūsu valstī. Esmu pārliecināts, ka ikviens ir saskāries ar inflācijas negatīvajām izpausmēm ikdienas dzīvē. Taču diez vai kāds ir aizdomājies, par to kādus zaudējumus rada inflācija. Vai šis apgalvojums ir pierādīts ar pētījumiem, skaitļiem un aprēķiniem? Neviena pētniecības organizācija nav veikusi konkrētus pētījumus par inflācijas ietekmi uz vidēja līmeņa patērētāju. Figurē tikai skaitļi, bet kur ir fakti? Vai patiesībā inflācija samazina dzīves līmeni katru mēnesi? Ceru, ka šis pētījums pierādīs, kā gada laikā ir mainījušās patēriņa cenas, it īpaši , 2008. gadā, kad vēl aizvien ekonomiskās krīzes ietekmē tiek rūpīgi pārskatīts ikviens pirkums un skaitīts katrs santīms.
- Inflācijas ietekme uz patērētāju
- Latvijas inflācijas cēloņi
- Patērētāju tiesību aizsardzības centra loma Latvijas ekonomikā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Latvijas inflācijas cēloņi
Research Papers for secondary school3
-
Patērētāju tiesību aizsardzības centra loma Latvijas ekonomikā
Research Papers for secondary school26
-
Inflācijas ietekme uz liepājnieku mājsaimniecībām
Research Papers for secondary school23
-
Mājsaimniecību ienākumi un privātais patēriņš, to ietekme uz iekšzemes kopproduktu
Research Papers for secondary school23
-
Vidusšķira Latvijā: definīcija, kritēriji un valsts ekonomisko problēmu ietekme
Research Papers for secondary school37
Evaluated!