Mūzika ir pastāvējusi dažādās formās kopš senseniem laikiem un šī „prece” ir neaizvietojama, jo, kā mēdz teikt - kas nemīl mūziku, ienīst dzīvi. No mūzikas ir ne tikai garīgs ieguvums, bet arī racionāls - cilvēks no mūzikas ir radījis biznesu. Kas tad īsti ir mūzikas bizness? Svarīgi saprast, ka mūzikas bizness jeb mūzikas industrija ir tā, kas pārdod kompozīcijas, ierakstus un mūzikas izrādes (koncertus, operas, mūziklus), taču tajā neietilpst tikai mūziķi un pārdevēji.
Starp daudzajām personām un uzņēmumiem, kas darbojas mūzikas biznesā, ietilpst mūziķi, kuri komponē un izpilda mūziku, uzņēmumi un profesionāļi, kuri rada un pārdod ierakstīto mūziku (mūzikas izdevēji, producenti, studijas, skaņu inženieri, mazumtirdzniecības un tiešsaites mūzikas veikali, izpildītāju tiesību organizācijas), ir tie, kas piedāvā dzīvās mūzikas koncertus (rezervēšanas aģenti, sponsori, koncertu norises vietas, tehniskā apkalpe), profesionāļi, kuri palīdz mūziķiem veidot karjeru (talanta menedžeri, biznesa menedžeri, izklaides advokāti), mūzikas pārraidītāji (satelīttelevīzijas un radio), žurnālisti, pedagogi, mūzikas instrumentu ražotāji, kā arī daudzi citi1.
Mūzikas bizness ir krietni mainījies pēdējo gadsimtu laikā – ja vēl 18.gadsimtā tajā galvenokārt dominēja nošu izdevniecības, tad jau 19.gadsimtā lauvas tiesu saņēma ierakstu kompānijas. Tomēr vislielākās pārmaiņas sākās līdz ar datoru (un diskešu, vēlāk – CD) parādīšanos. No sākuma no tirgus pamazām izzuda vinila plates, jo parādījās kasetes. Ierakstu kompānijas turpināja izdot ierakstus kasetēs, taču izrādījās, ka kasetes ir viegli pārrakstīt un tas nesa milzu zaudējumus.…