IEVADS
Augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšana ietver politiku, pasākumus, plānotus procesus un darbības, kuri uztur vai paaugstina augstākās izglītības kvalitāti. Augstākās izglītības kvalitāti var raksturot ar to pakāpi, kādā augstākā izglītība apmierina savu klientu vajadzības un prasības. Augstākās izglītības klienti ir divi – studenti un sabiedrība. Šo klientu vēlmes attiecībā uz akadēmiskās (“universitātes tipa”) izglītības un “neuniversitātes” augstākās izglītības programmām ir atšķirīgas. Līdz ar to atšķirīgs ir arī pats jēdziens “kvalitāte”. Akadēmiskās augstākās izglītības programmu vērtēšanā galu galā noteicošais ir programmu atbilstība attiecīgās nozares starptautiskajiem zinātniskajiem standartiem, tad “neuniversitātes” API programmas tiek vērtētas attiecībā pret profesiju standartiem, kurus nosaka darba tirgus prasības un kuri ir tas mērķis, uz kuru jābūt orientētai profesionālās izglītības sistēmai.
Ikviens cilvēks un sabiedrība uzkrāj pieredzi, kas ir pamats katra cilvēka un visas sabiedrības kopā īstenotai apzinīgai dzīvei. Pieredzes ieguvē liela loma ir cilvēka mērķtiecīgi īstenotai izglītojošai darbībai. Izglītība ir organizēts dzīves pieredzes ieguves process un rezultāts. Lai maksimāli efektīvi un lietderīgi īstenotu izglītojošo darbību un mūsdienu dzīves straujajai mainībai atbilstoši ieviestu izmaiņas, ir nepieciešama skaidrība izglītības jautājumu pamatnostādnēs. Dzīves un darbības sfēru daudzveidība prasa pārdomātu un saskaņotu rīcību izglītībā.
1.IZGLĪTĪBAS KVALITĀTES VĒRTĒŠANA
1.1. Izglītības kvalitātes nodrošināšana – pamatiezīmes
Augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas šobrīd jau darbojas gandrīz visās Rietumeiropas valstīs un arī daļā Austrumeiropas valstu. Visās šajās sistēmās, kuras pamatā nosaka katras valsts likumdošana, var izšķirt divas sastāvdaļas: ārējo un iekšējo novērtēšanu. Kvalitātes nodrošināšanas sistēmās ir attiecīgās valsts mērogā noteikta kārtība sistemātiskai un periodiskai mācību iestāžu un programmu novērtēšanai. Var izdalīt piecas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmu pamatsastāvdaļas. Kvalitātes vērtēšanas organizācija, kuru veic neatkarīga aģentūra, notiek augstskolas/programmas iekšēja pašnovērtēšanās, kuras rezultātā tiek sagatavots pašnovērtējuma ziņojums, novērtējumu veic ārēji eksperti, tiek publicēti novērtējuma rezultāti un rekomendācijas darba uzlabošanai notiek rekomendāciju izpilde.
…