Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:787272
 
Author:
Evaluation:
Published: 20.08.2006.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 14 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    2
1.  Izpildvaras veidošana un kompetence dažādās valsts valdīšanas formās    4
2.  Izpildvaras veidošana un kompetence Latvijā    7
2.1.  Ministru kabineta funkciju raksturojums    9
2.2.  Ministru kabineta kompetences izpratne un praktiskā realizācija    12
  Secinājumi    14
  Izmantoto avotu un literatūras saraksts    15
Extract

Valsts vara ir juridisko personu kopums to savstarpējās attiecībās ar pilsoņiem, kurās tās piedalās kā suverenitātes paudēji; no tehniskā viedokļa – juridisko personu un valsts institūciju kopums, kas izpilda publisko tiesību normas.1* Valsts varu apskatot kā sarežģītu, bet vienotu sistēmu, tajā skaidri var saskatīt trīs apakšsistēmas – likumdevējvaru, izpildvaru un tiesu varu. Pēc mūsdienu izpratnes par demokrātiju starp šīm apakšsistēmām jābūt stingrai varas pilnvaru dalīšanai. Varas dalīšanas teorijas pamatus izstrādājuši 17. un 18. gadsimta izcilie domātāji – filozofs Džons Loks (1632-1704) Anglijā un tiesību zinātnieks Šarls Luijs de Monteskjē (1689-1755) Francijā.
„Ja vienā un tajā pašā personā vai līdzīgā iestādījumā ir apvienota likumdošanas vara ar izpildvaru, tad nav brīvības; tad jābaidās, ka tas pats monarhs vai tas pats senāts rada tirāniskus likumus, lai tos tirāniski īstenotu. Nav arī brīvības, ja tiesu vara nav nošķirta no likumdošanas un izpildvaras. Ja tā būtu saistīta ar likumdošanas varu, tad vara pār pilsoņu dzīvību un brīvību būtu patvaļīga; jo tiesnesis vienlaicīgi būtu likumdevējs. Ja tā būtu saistīta ar izpildvaru, tad tiesnesim būtu apspiedēja vara”. 2*
Tātad, sadalot varu vairākās rokās, tiek novērsta situācija, ka tie, kas likumus pieņem, paši tos īsteno un strīda gadījumā tos arī izšķir. Katra no varām pilda savas īpašās funkcijas, piemēram, likumdevējs pieņem likumus vai tiesa spriež tiesu. Bez šiem pienākumiem varas atzari piedalās arī kopīgā varas dalīšanas sistēmā, kur katras institūcijas lēmumi tiek savstarpēji uzraudzīti. Katras varas atzars ir pakļauts cita atzara uzraudzībai un nevienam nepiemīt absolūta vara. Parasti varas pamatfunkcijas ir aprakstītas konstitūcijās jeb valstu pamatlikumos.
No Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk tekstā – Satversme) 1. panta „Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika” izriet virkne tiesiskas valsts principu, arī varas dalīšanas princips.
Likumdevējs institūts Latvijā ir Saeima. Sabiedrības tiešas pārvaldīšanas darbības veic valdība – Ministru kabinets. Tiesu vara savukārt tiešo pārvaldošo darbību neveic, bet vienīgi izskata un izspriež konfliktus fizisko un juridisko personu starpā. Katrai no varām ir izveidotas savas institūcijas, kas veic katrai varai raksturīgās funkcijas. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −5,98 €
Work pack Nr. 1191950
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register