„Senāk skolās mācīja zinātnes pilnu sistēmu, tāpēc bieži vien to, ko varēja apgūt tikai attīstīts saprāts, iegaumēja mehāniski, un otrādi, jau no dabas attīstītam jauneklim lika visu bezjēdzīgi iekalt. Tagad jau gandrīz visi ir atzinuši, ka zinātnes pedagoģiskais un zinātniskais izklāsts ir divas dažādas lietas, un visu valstu pedagogi rosīgi strādā, lai zinātņu sistēmas pārstrādātu pedagoģiskajās sistēmās”, rakstīja Ušinskis. Par šīs sistēmas pārstrādāšanas sākumu var uzskatīt J. A. Komenska darbību.
Jans Amoss Komenskis izveidoja pedagoģiju kā zinātni. Viņš tiek uzskatīts par „pedagoģijas tēvu”. Ļoti lielu darbu ir ieguldījis pedagoģijas jautājumos un sniedzis veiksmīgus risinājumus. Pievērsies izglītībai ar lielu mīlestību un mēģinājis mācīšanās procesu padarīt par patīkamu un lietderīgu nodarbi.
Izvedojis izglītības sistēmu, saskaņā ar kuru, jāpievēršas dabas likumsakarībām un cilvēku attīstībai. Mācīšanās procesam jābūt pakāpeniskam un sistemātiskam.…