-
Kā kļūt par īstu vīrieti?
Sabiedrības attīstības gaitā arvien uzskatāmākas kļūst pretrunas starp oficiāli atzīto vispārcilvēcisko vērtību kopumu un sociāli empīrisko realitāti. Pārfrāzējot tēlaini: mēs dzīvojam vēl ar vien kā pasakā – „Smaragda pilsētā”, kur dokumentos rakstīts viens, bet reālajā dzīvē vērojams, kas cits.
Augošā konkurence dzimumu starpā, kur mūsdienu sabiedrībā arvien uzskatamāk sociāli svarīgās jomās pārvaldību gūst sievietes, padara zēna – nākamā vīrieša dzimuma identitātes meklējumus arvien grūtākus. Šoreiz vēlos aktualizēt tēmu par dzimumlomām, ar tām saistītajiem stereotipiem un izrietoši zēna dzimumidentitātes veidošanos pedagoģiskajā procesā, kas ietver kā ģimeni un skolu, tā arī sabiedrību kopumā.
Par dzimumlomu stereotipiem mūsdienu sabiedrībā
Vecāki, audzinātāji, skolotāji – mājās un izglītības iestādēs, informācijas tehnoloģijas un pastāvošie masu informācijas līdzekļi – informācijas nesēji – publiskajā telpā un valdošo uzskatu paudēji sabiedriskajā un sociālajā vidē nodod programmu – savas kultūras vērtību sistēmu, kas sastāv no aizliegumiem, prasībām, sociālajām normām, ko mēs varētu definēt arī kā kompleksu pedagoģisko procesu (1). Katra šī pedagoģiskā kompleksa daļa jau pati par sevi ir ļoti apjomīga, ietekmīga, ar informāciju piesātināta un brīžam pretrunīga, lai jaunais cilvēks tajā ne tikai neapjuktu, bet arī prastu saskatīt savai personības attīstībai nepieciešamos resursus un zināšanas. Fiziskā un psihiskā nelīdzsvarotība bērnībā un pusaudža periodā no vienas puses un sabiedrības spiediens un vēlmes, no otras puses nostāda jauno cilvēku ļoti grūtā situācijā. Tādēļ viņam bieži ir ļoti grūti savienot personīgās vēlmes, apkārtējo viedokli un sabiedriskās normas.
Lai iedziļinātos šajā problēmā, raksta kontekstā vispirms aplūkošu faktorus, kuriem ir nozīmīga loma ikviena cilvēka, jo īpaši, zēna dzimumidentitātes attīstības procesā. Viens no tiem – dzimumlomas un par tām izveidojušies stereotipi sabiedrībā. Kā tie radušies un kas tos rada?
Pirmkārt, tās ir visdažādākās informācijas tehnoloģiju piedāvātās iespējas un masu mediji. Informācijas pārbagātība un šķietamais klātbūtnes efekts sabiedrībā pastāvošajos un notiekošajos procesos it kā paver iespējas realizēt sevi, kā vien cilvēks vēlas, tomēr tā tas nav. Drīzāk apjomīgā informācija un neierobežotie piekļuves veidi tai zēniem un pusaudžiem bez pamatzināšanām personības attīstībā un līdz ar to arī zināšanām par dzimumlomu veidošanās un realizācijas procesu, sašķoba viņu priekšstatus par vīrieša identitāti kopumā. …
Augošā konkurence dzimumu starpā, kur mūsdienu sabiedrībā arvien uzskatamāk sociāli svarīgās jomās pārvaldību gūst sievietes, padara zēna – nākamā vīrieša dzimuma identitātes meklējumus arvien grūtākus. Rakstā autore aktualizē tēmu par dzimumlomām, ar tām saistītajiem stereotipiem un izrietoši zēna dzimumidentitātes veidošanos pedagoģiskajā procesā, kas ietver kā ģimeni un skolu, tā arī sabiedrību kopumā. „Masu mediji ir viens no visspēcīgākajiem cilvēka psihi ietekmējošiem līdzekļiem, tādēļ tajos popularizētajiem uzskatiem par dzimumlomām viņa dzimumidentitātes meklējumos ir milzīga nozīme. Tā vairuma feministu paustais viedoklis par vīrišķību liecina par atklātu naidīgumu pret tiem. Tiek apgalvots, ka lielākā daļa vīriešu ir nenobrieduši, impulsīvi, vāji un ne pārāk apķērīgi, gudrai sievietei viegli manipulējami. Šīs kampaņas ietekme jūtama gandrīz katrā kultūras dimensijā. Necieņa pret vīrieti izplatās, piemēram, izklaides industrijā, tai skaitā daudzos seriālos (2). Latvijas televīzijās šādu tipisku piemēru ir atrodams pārpārēm. Šobrīd tik daudz tiražētajos seriālos vīrietis, ģimenes tēvs bieži tiek atspoguļots kā bezjūtīgs robots, kura galvenā funkcija ir komforta un naudas sagādāšana ģimenei, bet viņa individuālās vajadzības netiek respektētas vispār. Rezultātā zēns tiek orientēts tikai uz šādiem vīrieša pienākumiem un funkcijām, lai gan ikdienā no viņa tiek pieprasīts daudz kas cits. Šis ir ļoti iedarbīgs stereotips.” Rakstu variet arī lasīt žurnāla „Psiholoģijas Pasaule” jūnija (2008/2) numurā!
- Kā kļūt par īstu vīrieti?
- Organizācija "Smoking free partnership"
- Politiskās partijas Centrāleiropā un Austrumeiropā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Kā nekļūt par izvarošanas upuri
Research Papers for university10
-
Vīrietis un sieviete vadītāja amatā
Research Papers for university17
Evaluated! -
Atskaite par interviju. Agresija kā sociālās ietekmes rezultāts
Research Papers for university12
-
Sieviete un vīrietis
Research Papers for university7
-
Ž.Piažē mācība par bērna intelektuālo attīstību
Research Papers for university22