Skolēnu izpētes nepieciešamību nosaka koncepcijas “Koncepcija audzināšanas darbībai pamatizglītības un vidējās izglītības iestādēs” prasība izglītības iestādē veikt tādu audzināšanas darbību, kas attīsta skolēnos (audzēkņos) pozitīvas attieksmes pret sevi, citiem cilvēkiem, sabiedrību, valsti, dabu un darbu. Audzināšanas darbības mērķis, kā norādīts koncepcijā, ir brīvas un atbildīgas personības attīstības sekmēšana, veidojot demokrātiskai sabiedrībai raksturīgu attieksmi pret vērtībām, morāli, indivīda pienākumiem un tiesībām [7.]. Lai izprastu prasības būtību, jāaplūko jēdziens “audzināšana”. Audzināšana šaurā izpratnē ir pieauguša cilvēka darbība, kuras nolūks ir bērna (jaunieša) attīstības vadīšana vēlamā virzienā, gādājot, rūpējoties par viņu, mācot, izglītojot, izkopjot dzīvei vajadzīgās praktiskās iemaņas, iesaistot konkrētās sabiedriskās dzīves situācijās, veidojot viņam iekšējās izaugsmes nosacījumus [6., 24.].
Arī jau minētajā koncepcijā uzskaitītie klases audzinātāja pienākumi pakārtoti audzināšanas darbības mērķu sasniegšanai:
1) ievērojot skolēnu (audzēkņu) individuālās īpatnības, domas un uzskatus, sekmēt viņu personības attīstību;…