Izglītības iestādē, tāpat kā jebkurā citā organizācijā, var rasties konfliktsituācijas un to iemesli var būt dažādi, tāpat kā konfliktu risināšanas metodes. Konflikti var būt negatīvi - izraisa nesaskaņas starp darbiniekiem, iestādes struktūrām (bremzē konkrētās organizācijas attīstību) utt. Kā arī pozitīvi – saskaroties ar konfliktsituācijām darbiniekiem rodas jaunas idejas, ieceres, kas var uzlabot visas iestādes darbību, pavērt jaunas un plašākas iespējas (neļauj iestādei ieslīgt ikdienas rutīnā, liek sekot inovācijām, ieviest tās praksē un veiksmīgāk konkurēt darba tirgū – sagatavot atbilstošas kvalifikācijas speciālistus).
Izglītības iestādes strukturālā shēma parāda organizācijas uzbūvi un kontaktu veidus, kādi raksturīgi dotajai iestādei (skat. shēmā). Tai raksturīgākās pazīmes:
Veselums
Strukturētība
Savstarpējā atkarība
Autonomija
Adaptācija
Hierarhija
Unikalitāte
Organizācijas struktūra ir izveidota atbilstoši organizācijas mērķiem. Tā ir funkcionālās organizācijas tips – visi vienā funkcionālajā aktivitātē iesaistītie darbinieki ir iekļauti vienā struktūrvienībā. Izmantojot šādu iedalījumu ir vieglāk kontrolēt izglītības iestādē notiekošas procesus, domu apmaiņu, mācību procesu un veikt nepieciešamo kontroli. Izglītības iestādē starp struktūrvienībām un vadītājiem ir gan horizontālie sakari – tie ir viena līmeņa, gan vertikālie – tie norāda pakļautību, pēc tiem var spriest par iestādes strukturālo hierarhiju.
Organizācijā ir izstrādāts ļoti jauks rīcības plāns audzēkņiem problēmsituāciju gadījumos – audzēknis var vērsties pie jebkura darbinieka (uzticības persona), iepazīstināt ar savu radušos problēmu (jānokārto dokumenti, cieš no vardarbības utt.) un attiecīgi lūgt palīdzību (skat. shēmā). Tā ir attēlota kā lineārā komunikāciju sistēma, bet reāli tā ir funkcionālā, jo notiek sadarbība arī horizontālā līmenī.…