-
Kontroles nozīme un būtība administratīvo tiesību teorijā
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 3 | |
1. | KONTROLES JĒDZIENS | 4 |
1.1. | Kontroles nozīme un būtība administratīvo tiesību teorijā | 4 |
1.2. | Uzraudzības jēdziens administratīvo tiesību teorijā un būtība | 5 |
2. | KONTROLES VEIDI | 6 |
2.1. | Iekšējā un ārējā kontrole | 7 |
2.2. | Valsts kontrole | 7 |
SECINĀJUMI | 9 | |
IZMANTOTIE AVOTI | 10 |
2.1. Iekšēja un ārējā kontrole
Atkarībā no tā, vai institūcija, kas īsteno kontroli, ietilpst publiskās administrācijas institūciju sistēmā, kontrole tiek iedalīta:
- Iekšējā, kas ir paškontrole, t.i., kontrole, ko īsteno publiskā administrācija pret kādu savu institūciju;
- Ārējā, to īšteno institūcijas, kas ir ārpus publiskās administrācijas sistēmas. Kontroli var īstenot likumdošanas varas institūcijas, tiesu varas u.c.
2.2. Valsts kontrole
Latvijas Republikas Satversmes 87. pants, pieņemdams Valsts kontroles uzdevumu kā zināmu un noteiktu pašu par sevi, nosaka tikai šī valsts varas orgāna neatkarību: “Valsts kontrole ir neatkarīga koleģiāla iestāde.”
“Likums par Valsts kontroli” savos pirmajos pantos formulē arī Valsts kontroles uzdevumus:
1.) 1. pants atkārto Latvijas Republikas Satversmes 87. pantu un tālāk nosaka, ka Valsts kontrole izdara valsts mantas stāvokļa un apgrozījumu revīziju;
2.) 2. pants nosaka: Valsts kontroles uzdevums ir raudzīties, kā valsts līdzekļu ievākšana, to izlietošana un vispār rīcība ar valsts mantu būtu likumīga, lietderīga un pareizi ieviesta.
Līdzās likumdevējām, administratīvām un tiesu iestādēm tagadējās valstīs pastāv arī īpatnējas kontroles iestādes. Šo iestāžu organizācijā tiek ievēroti tie paši principi, kas tiesu iekārtā; ņemot vērā kontroles funkcijas raksturu, šo funkciju realizējošās iestādes tiek organizētas kā neatkarīgas koleģiālas iestādes.
SECINĀJUMI
1.) Kontrole ir būtiska administratīvajās tiesībās, tāpat kā citās tiesību nozarēs, jo palīdz realizēt mērķus uzticības-paļāvības vairošanai tiesu procesam un tiesu sistēmai kopumā.
2.) Lai tiesu sistēma varētu veiksmīgi darboties, ta jābūt taisnīgai, precīzai, godīgai un tiesu varas pārstāvjiem un amatpersonām jārāda piemērs to realizējot.
3.) Kontrole var tikt realizēta tiklab ar normu, kā ar tiesību principu ievērošanu.
4.) Tiesību sistēmas kontrole ir arī katras demokrātiskas valsts iekārtas pamatā.
…
Kontroles nozīme un būtība administratīvo tiesību teorijā - Nozaru kontrole IEVADS………………………………………………………………...…3 1. KONTROLES JĒDZIENS………………………………………….....….. 4 1.1. Kontroles nozīme un būtība administratīvo tiesību teorijā…....……........ 4 1.2. Uzraudzības jēdziens administratīvo tiesību teorijā un būtība…….....….. 5 2. KONTROLES VEIDI……..……………………………………………….. 6 2.1. Iekšējā un ārējā kontrole…………………………………………...…….. 7 2.2. Valsts kontrole………………………………………………………...…. 7 SECINĀJUMI...………………….……………………………………..…...….. 9 IZMANTOTIE AVOTI…………………..………………………………….… 10 Pēc neatkarības atgūšanas 1990. gadā, atjaunojot 1922. gada Satversmes darbību, Latvijas valsts apliecināja savu kontinuiāti ar 1918. gadā dibinato demokrātisko valsti. Līdz ar to LR likumdošana balstās uz pirmskara likumdošanu un daudz no tā ietekmējas, savā ziņā būtiskas iezīmes līdzīgi saskatāmas arī Polijas, Lietuvas, Čehijas u.c. valstu likumdošanā, kur valsts iekārtas vadlīnijas iezīmē raksturīgas līdzības pēcpadomju valstu konstitūcijā un sistēmas formas uzbūvē, principos, pārvaldības ieradumos. Tā, lai stiprinātu demokrātiskas valsts iekārtas ideju un attīstību, nepieciešami demokrātiskai valstij atbilstoša likumdošana, kā arī pieturēšanās un normu, principu ievērošana. Lai tas notiktu, nepieciešama kontrole, kas organizē sistēmu. Kontrole ir būtiska administratīvajās tiesībās, tāpat kā citās tiesību nozarēs, jo palīdz realizēt mērķus uzticības-paļāvības vairošanai tiesu procesam un tiesu sistēmai kopumā. Lai tiesu sistēma varētu veiksmīgi darboties, ta jābūt taisnīgai, precīzai, godīgai un tiesu varas pārstāvjiem un amatpersonām jārāda piemērs to realizējot. Kontrole var tikt realizēta tiklab ar normu, kā ar tiesību principu ievērošanu, sistēmas kontrole ir arī katras demokrātiskas valsts iekārtas pamatā. Administratīvās tiesības – publisko tiesību nozare, kura regulē valsts pārvaldes institūciju darbību un to, kā pār šo darbību īsteno kontroli. Administratīvā kontrole ir viens no administratīvās darbības uzlabošanas līdzekļiem un administratīvās organizācijas pamatprincipiem. Kontrole – patstāvīgs valsts uzdevums. Kontrole kā likumīgas darbības nodrošināšanas līdzeklis. Kontrole ir noteiktā kārtā veikta pārbaude, ar kuras palīdzību ir iespējams konstatēt: 1. Kā tiek izpildīti visi uzdevumi noteiktās funkcijas un pienākumi; 2. Kādā veidā un kādā apjomā tiek baudītas noteiktas tiesības; 3. Vai tās vispār tiek izmantotas; 4. Kā tiek realizētas piešķirtās pilnvaras.
- Kontroles nozīme un būtība administratīvo tiesību teorijā
- Kriminālprocesuālo tiesību būtība, nozīme un funkcijas
- Tiesību doktrīnas un to nozīme tiesību izpratnes veidošanā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Kriminālprocesuālo tiesību būtība, nozīme un funkcijas
Research Papers for university10
-
Tiesību doktrīnas un to nozīme tiesību izpratnes veidošanā
Research Papers for university19
-
LR Saeimas deputāta statuss, tā būtība un darbības nodrošinājums Satversmē un citos tiesību aktos
Research Papers for university10
-
Administratīvo tiesību kopīgais ar citām tiesību nozarēm
Research Papers for university6
-
Dabisko tiesību doktrīnas nozīme tiesību izpratnes veidošanā
Research Papers for university10
Evaluated!