Ikvienam uzņēmumam kā patstāvīgai personai, kas veic saimniecisko darbību, jābūt apgrozāmiem līdzekļiem. Apgrozāmie līdzekļi ir otra lielākā bilances aktīvo posteņu un grāmatvedības kontu iedaļa. Šinī darbā tiks analizēta krājumu uzskaite uzņēmumā, jo krājumiem ir liela nozīme uzņēmuma ritmiskas darbības nodrošināšanai.
Uzņēmuma grāmatvedība ir plānveidīga, pilnīga un sistemātiski sakārtota visu uzņēmumu saimniecisko operāciju reģistrācija, pamatojoties uz attaisnojuma dokumentiem. Viens no grāmatvedības galvenajiem uzdevumiem ir nodrošināt kontroli pār uzņēmuma materiālo resursu izmantošanu un uzņēmuma īpašuma saglabāšanu. Nodrošināt finanšu pārskatu lietotājus ar patiesu un pilnīgu informāciju par uzņēmuma saimnieciskās darbības rezultātiem un finansiālo stāvokli.
Lai labāk varētu izprast krājumu uzskaiti un to novērtēšanu, darbs izstrādāts, pamatojoties uz Latvijas Republikas likumiem un citiem normatīvajiem dokumentiem, kas saistīta ar grāmatvedības organizāciju un krājumu uzskaiti.
Apgrozāmos aktīvus definē 1.SGS 57.punkts, tas ir, aktīvu objektu var atzīt par apgrozāmo aktīvu objektu, ja :
a)to ir paredzēts izlietot viena gada vai viena ražošanas cikla laikā;
b)to tur pārdošanai;
c)tā ir nauda vai tās ekvivalents, kuram lietošanas iespējas nav ierobežotas.
Šie apgrozāmie līdzekļi veido vairākas visai atšķirīgas grupas, taču tās ir ar vienu kopēju iezīmi- šos līdzekļu patērē vienā saimnieciskās darbības ciklā (pārskata gadā) un šinī laikā tie parasti pilnīgi maina savu ārējo veidu.
Krājumu uzskaites un novērtēšanas normatīvā bāze ir: likumi „Par grāmatvedību” un „Par uzņēmuma gada pārskatiem”, attiecīgie MK noteikumi, 2.SGS Krājumi.
Likuma „Par uzņēmuma gada pārskatiem” bilances shēmā ir noteikts, ka visi apgrozāmie līdzekļi iedalāmi sešās grupās, un viena no tām ar kodu 2.1-lieto krājumu uzskaitei. Šai grupai ir sīkāks iedalījums, kura izveidošanai izmanto koda trešo, ceturto zīmi Arī dzīvnieki tagad uzskaitāmi krājumu sastāvā, jo tiem nevar noteikt derīgās lietošanas laiku, kā pamatlīdzekļiem, kuru sastāvā tie bija līdz šim.…