Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:229216
 
Evaluation:
Published: 18.06.2018.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 12 units
References: Not used
Time period viewed: 2016 - 2020 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Saīsinajumu atšifrējums    3
1.  Ievads    4
2.  Kuģa tiltiņa tehnisko iekārtu plāns    4
3.  Diferencētā globālā pozicionēšanas sistēma    5
4.  Automātiskā identifikācijas sistēma    7
5.  Radari un ARPA    9
6.  Elektronisko navigācijas karšu attēlošanas un informācijas sistēmā    10
7.  Eholote    11
8.  Magnētiskais kompass    13
9.  Žirokompass    15
10.  Doplera laga    16
11.  Secinājums    18
12.  Avoti    19
Extract

Doplera laga darbojas balstoties uz doplera efektu, kas balstās uz frekvences izmaiņām. Precīzāk runājot, kad no izstarotāja tiek izstarots skaņas vilnis, kurš virzās uz uztvērēju (mūsu gadījumos hidroakustiskos skaņas viļņus) tad izstarotā viļņa frekvence mainīs savus parametrus dēļ tā, ka tā papildus savai frekvencei un savam ātrumam iegūst kuģa kustēšanās ātrumu. Abi ātrumi summējas kopā, kā rezultātā izmainās viļņa izplatīšanās ātrums un tā frekvence. Tomēr ar kuģi viss nav tik vienkārši, jo uz kuģa raidītājs un uztvērējs notiek pastāvīgā kustībā, tas nozīmē, ka vilni ir nepieciešams raidīt kaut kādā šaurā leņķī. Ja vilni izstarotu taisnā leņķī pret grunti, tad viļņa frekvence sākumā paātrinātos, dēļ kuģa kustības, bet atgriežoties uz kuģi pazeminātos, jo kuģis ietu prom no viļņa, kas dotu skaņas vilnim palēninājumu. Gadījumos, kad skaņas vilnis pārvietojas ar kaut kādu leņķi, tad frekvences izmaiņas ir atkarīgas nevis no izplatīšanās ātruma, bet gan no tā projekcijas. Tas ir svarīgs faktors lagās, jo netiek ņemts pats ātrums, bet gan tikai projekcijas (tātad viļņa paātrinājums būs atkarīgs no projekcijas lieluma). Tāpat ir jāņem vērā, ka kuģis noiet kaut kādu distanci pirms vilnis atgriežas pie uztvērēja, kas arī rada noteiktu trijstūri ar mazu leņķi, taču šis leņķis attiecībā pret izmantotajiem lielumiem parasti ir tik mazs, ka to neņem vērā. Beigu beigās, kad izstarotais signāls atnāk pie uztvērēja tiek izskaitļotas frekvences izmaiņas un balstoties uz to izdarīti ātruma aprēķini. Neliela piebilde – atšķirībā no eholotes skaņas viļņiem, lagas viļņi tiek uzskatīti par šķērsviļņiem. Tas nozīmē, ka eholotēs viļņa svārstības notiek izplatīšanās virzienā, bet lagās perpendikulāri virzienam. [1][3]
Doplera hidroakustiskā laga pēc sava principa izmanto grunti, lai noteiktu kuģa ātrumu, tas nozīmē, ka laga ir absolūta (tātad laga mēra ātrumu attiecībā pret grunti). Dotās lagas ir daudz precīzākas, taču tās ir ierobežotas pēc dziļuma. Tajā pašā laikā doplera laga ir precīza tikai tajos gadījumos, kad nav sānsveres vai galsveres. Lai novērstu šūpošanos kļūdu, doplera lagām parasti izmanto vairākus starus (divus vai četrus). Tomēr absolūtā doplera laga darbojas dziļumos, kuri nepārsniedz 200-300 metrus. Tādos gadījumos, tā pārslēdzas uz relatīvo lagu, kur ātrums tiek mērīts pēc reverbācijas principa, tas nozīmē, ka ātrums tiek mērīts pret ūdeni un ātruma precizitāte samazinās. Kopumā doplera lagas kļūda var sasniegt līdz 4%, tas ir atkarīgs no tādiem faktoriem kā sānsvere, ūdens sāļums un temperatūra. Taču kad tā ir absolūtā režīmā, pie maziem sānsveres grādiem kļūda parasti nepārsniedz 1%. [3]

Author's comment
Editor's remarks
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register