1. Lēmumu pieņemšana organizācijā
Pieņemto lēmumu kvalitāti var uzskatīt par vadītāja darba efektivitātes kritēriju. Par visiem organizācijā pieņemtajiem lēmumiem, neatkarīgi vai tie ir pieņemti individuāli vai grupā, ir pilnībā atbildīgs organizācijas vadītājs. Jebkuram vadītājam, vai darbiniekam katru dienu ir jāpieņem vairāk, vai mazāk svarīgi lēmumi no kuriem ir atkarīga organizācijas sekmīga darbība.
Lēmumu pieņemšanas process ir darbības izvērtēšana un rīcības varianta izvēle kāda noteikta mērķa sasniegšanai vai problēmas atrisināšanai .
Savukārt problēma ir situācija, kad notikumu esošais stāvoklis atšķiras no vēlamā, vai pastāv pretruna starp sasniegto un vēlamiem nākotnes mērķiem. Nozīmīgs ir problēmas atpazīšana, atklāšana. Pastāv vairāki situācijas varianti, kas liecina par iespējamām vai jau esošām problēmām. Tie ir:
• novirze no pagātnes pieredzes;
• novirze no pieņemtā plāna;
• informācija no darbiniekiem vai citiem cilvēkiem par problēmu;
• konkurenti pārspēj uzņēmumu.
1.1. Lēmumu tipi
Lēmumus var klasificēt pēc vairākām pazīmēm, bet noteicošie lēmumu pieņemšanā ir apstākļi, kādos pieņem lēmumus. Lēmumi iedalās divās pamat grupās: programmētie; neprogrammētie.
…