-
Līderība organizācijā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Līdera un līderības skaidrojums | 4 |
1.1. | Līdera definīcijas un to skaidrojums | 5 |
1.2. | Līderība un līderības teorijas | 8 |
1.2.1. | Personību iezīmju pieeja | 14 |
1.2.2. | Kurta Levina līderības stilu teorija | 17 |
1.2.3. | Biheiviorālās (uzvedības) līderības teorijas | 22 |
1.2.4. | Iespējamību teorijas | 24 |
2. | Līderība, vadība un vara organizācijā | 29 |
Izmantotās literatūras saraksts | 31 | |
PIELIKUMI | 32 |
2. Līderība, vadība un vara organizācijā
Jebkura līderība ir grupas parādība, tā nevar eksistēt līderis – vientuļnieks, līderis – pats par sevi, bez saitēm ar saviem sekotājiem. Tikai vedamo cilvēku esamība var padarīt indivīdu par līderi. Par galveno īpašību attiecībās starp līderi un tā sekotājiem ir tas, ka tās ir varas attiecības. Nevisas varas attiecības ir saistītas ar līderības attiecībām, bet par galvenā līderības iezīme ir vara. Kad vienam cilvēkam ir iespēja pavēlēt kaut ko citām cilvēkam, un tas visiespējamāk izpildīs šo pavēli – mēs runājam par to, ka pirmajām ir vara pat citiem. Vara – tā nav darbība, bet drīzāk – iespēja darboties.
“Vara ir potenciāla iespēja ietekmēt uzvedību, mainīt notikumu gaitu, pārvarēt pretestību un panākt, lai cilvēki darītu to, ko citos apstākļos viņi nedarītu.”
Džefrijs Fefers (1992)
Lai gan vārdi “vara”, “autoritāte” un “ietekme” ir savstarpēji cieši saistīti jēdzieni un reizēm tiek lietoti kā sinonīmi, starp tiem tomēr ir atšķirības. Vara ir iespēja manipulēt ar citiem vai mainīt viņu uzvedību, taču autoritāte ir varas avots un padara to likumīgu, t. i., dod tiesības manipulēt ar citiem. Varai nekādu tiesību nevajag. 50
Vadības procesa īstenošanas instruments ir vara, kā formāla, ar kuru vadītais ir apveltīts sākotnēji, tā arī neformāla, kuru viņš iekaro pats, izmantojot savas personīgās iemaņas, zināšanas, prasmes un pieredzi. Vara tiek īstenota viena (vai vairāku) cilvēka iespējā ietekmēt cita cilvēka (vai cilvēku) uzvedību. 51
Pēc iespaidošanas iespējam ietekmi var sadalīt administratīvajās, ekonomiskajās un sociāli – psiholoģiskajās metodēs52 :
Administratīvās – īstenojās ar to, ka vadītais izmanto savas tiesiskās pilnvaras lai iespaidot savus padotos. Šīs iedarbības iespējas ir tiesiskās sankcijas.
Ekonomiskā - ir padoto materiālās motivācijas varianti. Iedarbības iespēja – nauda, vai atlīdzība tās ekvivalentā.
Sociāli-psiholoģiskā – iekļauj sevī personības ietekmēšanas paņēmienus ar grupas normu, vērtību orientēšanas un personīgās autoritātes palīdzību. Iedarbības iespējas - pārliecināšana.
…
Ievads Lielākajai daļai uzņēmumu ir vīzija, misija, mērķi un uzdevumi, kas jāsasniedz. Parasti vadības komanda vai vadītājs pulcina ap sevi cilvēkus, kuru motivācija, zināšanas un pieredze atbilst izvirzītajām prasībām, lai sasniegtu uzņēmuma mērķus. Vadītājs sagaida efektīvu mērķu izpildi, peļņu, ko nodrošinātu sekmīgs komandas darbs. Tomēr kāpēc uzņēmumiem bieži neizdodas sasniegt izvirzīto mērķi? Mūsdienās līderība saistīta ar to, ka tā ir sociāla parādība grupā. Svarīgi izprast, vai grupa strādā kā komanda vai darbu grupā varam raksturot kā sadarbību. Lai izprastu, kādi aspekti nosaka līderības esamību, jāpēta konkrētā cilvēku grupa. Ko un kā pētīt? Kā saprast, vai grupā ir līderība? Ko tā dod? Un visbeidzot — kā to attīstīt? Runājot par līderību, svarīgi aspekti ir uzticība, sadarbība grupā, kā arī attiecības starp līderi un sekotājiem, vadītāju un padotiem.
- Līderība organizācijā
- Pārmaiņas organizācijā
- Vadības prakses darbs
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Pārmaiņas organizācijā
Research Papers for secondary school7
-
Darba apmaksas sistēmas un to organizācija uzņēmumā
Research Papers for secondary school14
-
Personāla vadītāja loma organizācijā
Research Papers for secondary school6
-
Darba motivācija un samaksas organizācija konkrētā uzņēmumā
Research Papers for secondary school3
-
Darba organizācija
Research Papers for secondary school5
Evaluated!