7. Secinājumi
Šobrīd ir daudz populāru un pārbaudītu ražotāju produkti, tirgus ir piesātināts ar dažādiem ražotājiem. Aizvien parādās arī jauni mājražotāji, kas savu produkciju realizē. Analizējot maizes tirgu Valmierā, secinām, ka lielākais piedāvājums ir veikalā “Rimi”, taču gan vienā, gan otrā veikalā plašākais sortiments ir “Latvijas maizniekam”. Veikalos pārstāvēti izplatītākie un pazīstamākie maizes zīmoli, taču nelielā sortimentā atrodami arī dažādi citi ražotāji.
Novērojām, ka patērētāja pirktspēja pēdējos gados ir augusi, bet tā nav veicinājusi pirkt maizi vairāk, kā arī aptaujas rezultāti mums to labi norāda – cenas efekts neietekmē maizes iegādi. Pētījums liecina, ka patērētāji pievērš vērību vairāk kvalitātei nekā cenai, izvēloties iegādāties mazāk, bet augstvērtīgāku maizi. Maizes paradumu maiņa, viennozīmīgi, ietekmē patēriņa apjomu, bet tas nav vienīgais ietekmējošais faktors. Aptaujā pamanījām izteiktu tendenci, ka palielinoties mājsaimniecības lielumam – palielinās patēriņa apjoms un otrādi. Analizējot demogrāfisko stāvokli – mazinās iedzīvotāju skaits, kura rezultātā pieaug arī vienas personas mājsaimniecību īpatsvars, līdz ar to, varam secināt, ka patēriņa samazināšanos ir ietekmējis nevis cenas kāpums, bet gan patērētāju vēlme ēst veselīgi un iedzīvotāju skaita samazināšanās. Visvairāk mūsu interesi piesaistīja tieši mājsaimniecības izdevumi maizei, tie pēdējos gados ir auguši, nevis samazinājušies, par spīti tam, ka maizes patēriņš turpina mazināties. Izdevumu augšupeju mēs sasaistām ar maizes cenas straujo kāpumu, ko arī novērojuši trešā daļa no aptaujātajiem, bet pašu cenas kāpumu ar inflāciju, kuras rezultātā ir augušas graudu iepirkumu cenas, zemes nomas maksas un citas izmaksas, kas skar lauksaimniekus un maizes ražotājus.
…