Mārketinga izpēte -datu vākšana, apkopošana un faktu analizēšana, kas saistīta ar visiem mārketinga aspektiem un īpašuma tiesību nodošanas problēmām.
MĀRKETINGA IZPĒTES NOZĪME UN VEIDI
Mārketinga izpēte dalās vairākās apakšgrupās.
1. Mārketinga izpēte ietver raksturīgāko tirgus iezīmju izpēti:
• Tirgus struktūra, tirgus daļas sadales, analīzes starp firmām;
• Konkurentu salīdzināšana;
• Pircēju rīcības modeļa analīze.
2. Pārdošanas izpēte ir pārdošanas datu analīze. Lai to veiktu, ir jāatbild uz šādiem jautājumiem:
• Cik ir pārdots;
• Cik pārdevis konkurents;
• Kad visvairāk pērk (ziemā, vasarā, nedēļas sākumā, beigās, no rīta)
• Kā preces pārdošana ietekmē iesaiņojuma krāsa, fasējums utt;
• Kādi patronāžas motīvi visvairāk ietekmē.
Jautājumu skaits un loks ir atkarīgs no tā, ar kādu uzņēmējdarbības veidu nodarbojas firma. Svarīgi zināt arī firmas iekšējos rādītājus: izmaksas, kuras no tām pieaug straujāk, vai iespējama peļņa.
3. Produkta izpēte ir pircēja reakcija uz noteiktām preces īpašībām, raksturlielumiem, attieksme pret preci, arī pret līdzīgām konkurentu precēm.
4. Reklāmas izpēte. Parasti ar to nodarbojas lielās firmas, kur speciālie dienesti nosaka reklāmas efektivitāti. Dažreiz var būt laba reklāma, bet ir citi iemesli, kāpēc reklamētajai produkcijai nav noieta.
5. Cenu analīze — atbilstība pircēju maksātspējai, salīdzināšana ar konkurentu cenām.
5.1. tabulā parādīti dati, kas iegūti, analizējot 798 kompāniju darbu ASV tirgus izpētē. Kā redzams tabulā, vislielākā uzmanība veltīta potenciālo pircēju tirgus daļu sadales analīzei. Tirgus daļu parasti izsaka procentos no Latvijā realizētā šīs produkcijas kopapjoma. Piemēram, "Aldaris" realizē 35% no Latvijā ražotā alus, tātad "Aldara" tirgus daļa ir 35%. Diezgan liels īpatsvars ir arī cenu politikas pētīšanai, kā arī reklāmas efektivitātes noteikšanai un konkurentu preču izpētei.
…