-
Medības un ētika
Nr. | Chapter | Page. |
1. | Problēmas raksturojums un aktualitāte | 3 |
2. | Problēmu izraisošie un veicinošie faktori | 5 |
3. | Problēmas ētiskie aspekti | 6 |
4. | Problēmas risināšanas ceļi un secinājumi | 8 |
5. | Izmantotā literatūra | 10 |
IV. Problēmas risināšanas ceļi un secinājumi.
Es uzskatu, ka viens no galvenajiem veidiem kā risināt problēmas, kuras ir saistītas ar medību ētiku ir jauno mednieku un apkārtējās sabiedrības pastiprināta izglītošana par pašām medībām kā tādām, to ētiku un morāles aspektiem. Medību ētika pirmkārt ir katra mednieka cilvēciskā pieklājība, cieņa un zināšanas. Es esmu mednieka meita un mednieka māsa, bet man nav viss skaidrs kā būtu labāk un ko darīt dažādās medību situācijās. Noteikti kārtīga konsultācija ar tēti, man ļoti noderētu. Bet diezvai man nāksies saskarties ar medību situācijām. Manuprāt medību ētiku nevar iemācīties kā likumus no galvas. Tā vienkārši ir jāsaprot. Kad mans brālis gāja medību kursos, netika īpaši skaidrots par tādām lietām, viss bija ļoti virspusēji un pašsaprotamas lietas netika skaidrotas, galvenokārt jāzina medību noteikumi, kas, protams, ir pats svarīgākais. Manuprāt, tieši šī iemesla dēļ daudzi jaunie mednieki nesaprot īsto medību būtību. Es domāju arī, ka jebkurš cilvēks nevar no rīta pamosties un izdomāt ka būs mednieks, tam tomēr ir jābūt kā tradīcijai un jābūt sirdī. Es domāju, ka vajadzētu jaunos medniekus aizvest uz mežu un parādīt kā medības norisinās reālajā dzīvē. Taču es saprotu, ka tas ir gandrīz neiespējami. Vislabākais veids kā saprast medību tradīcijas un ētiskos aspektus ir piedalīties medību norisē. Es ar šīm lietām saskāros ejot līdzi tētim uz medībām. Visa medību norise mani saistīja un radīja izpratni par medību būtību, kaut arī sākumā biju tikai maza meitenīte, kas nesaprot neko par medībām un dodas līdzi tētim to visu iepazīt, gadiem ejot es sapratu, ka medījuma nomedīšana nav tikai gaļas iegūšanai vai slepkavība, bet arī patīkama laika pavadīšana un atpūta no ikdienas.
Vajadzētu izslēgt no medību kolektīviem tos medniekus, kuri neievēro medību likumus, tradīcijas un ar tām saistītās ētikas normas. Tas ļautu saprast to, ka visi mednieki nav slepkavas, kas iet medīt tikai, lai nogalinātu sava prieka pēc. Ja cilvēki to tiešām saprastu tad mednieku sabiedrībai būtu vieglāka dzīve un nebūtu tik daudz aizspriedumu un naida.
…
Saturs 1. Problēmas raksturojums un aktualitāte……………...…3 2. Problēmu izraisošie un veicinošie faktori………………5 3. Problēmas ētiskie aspekti………………………………6 4. Problēmas risināšanas ceļi un secinājumi…………8 5. Izmantotā literatūra………………………10 III Problēmu ētiskie aspekti. Medības ētikas jautājums ir ļoti svarīgs. Kā arī A. Vīlers ir teicis "medību ētika ir kaut kas tāds, ko nevar redzēt, ja tā ir. Turpretī, ja tās nav, to redz tūlīt." Medniekiem ir sava ētika , kas atšķiras no vispār pieņemtajām normām. Tas daļēji izskaidrojams ar to, ka tai ir gara attīstības vēsture, kā arī ar to, ka medību procesā jāsasniedz konkrēti mērķi. Viens no galvenajiem medību tikumiem ir mērenība. Īpaši neētiski ir sašaut tik daudz medījuma, ka to vairs nespēj izlietot. Medību morāle sākas jau ar ieroča un pareizās munīcijas izvēli. Pareiza ir medījuma šaušana pārliecīgā attālumā, kā arī šaušana tikai pa redzamu mērķi. Galvenā medību ētikas prasība - medījumu nošaut momentāli. Medniekam jāvingrina savas šaušanas prasmes, jābūt savaldīgam izdarot šāvienu. Katram šāvienam jābūt maksimāli rūpīgi notēmētam un šāviens jāizdara uz izelpas, lai būtu atslābums un roka nenotrīcētu. Medniekam ir jāzina, uz ko viņš šauj un kur tēmē, jo drīkst šaut tikai pa skaidri redzamu mērķi, tas ir rakstīts arī medību likumos, kaut arī tas šķiet pašsaprotami. Tomēr ir cilvēki, kas redz, ka kaut kas pakustās un domā, varbūt tas ir labs medījums un nedomājot medī, citreiz tas iznākums nav tas labākais, tādēļ šadu cilvēku dēļ, tas ir rakstīts likumos. Un tomēr arī vislabākajam šāvējam gadās nepietiekoši precīzi trāpījumi un medījums aiziet ievainots. Te arī mednieka ētika liek darīt visu iespējamo, lai sašauto medījumu atrastu un nomedītu. Nosodījumu saņem tie mednieki, kas nepalīdz meklēt medījumu, kuru paši sašāvuši. Ja nošauts ir dižmedījums, tad šāvējam pašam ir jāizņem medījumam iekšas. Lai izvairītos no dzīvnieku ievainošanas, par nepieņemamu tiek uzskatīts šāviens medijumam no aizmugures, arī intervējot savu tēti, kā pirmo medību ētikas normu viņš minēja, ka nav pieņemami sašaut medījuma kājas vai aizmuguri. Kā arī viņš ar saviem medību kolektīva biedriem to ievēro. Tomērir gadījumi, kad jābrauc palīdzēt atrast sašautais dzīvnieks, ne tāpēc, ka mednieks neievēro ētikas normas, bet tāpēc, ka nepiekopj šaušanas prasmes. Īsts mednieks nešauj migā guļošu zaķi; putnu, kas nelido; sivēnmāti, kurai ir sivēni; alneni vai briedeni, kurai ir teļš. Dižmedījums tradicionāli tiek piešķirts tam, kurš pirmais devis nāvīgo šāvienu, bet sīkmedījums- tam, kas to šāvis pēdējais. Ja medību vadītājs apsveic veiksmīgo mednieku notikuma vietā, viņš nostājas medījumam vienā pusē, šāvējs- otrā. Godinājuma zariņu pasniedz virs medījuma galvas vai uz medījuma dunča, vai uz cepures. Zariņu saņem ar atsegtu galvu un piestiprina cepurei kreisajā pusē. Ja mednieki un dzinēji pēc masta sapulcējas vienkopus, zariņu pasniedz ierindas priekšā.
- Antīkā filosofija. Aristotelis un viņa "Nikomaha ētika"
- Medības un ētika
- Vērtības un to izpratne Senās Grieķijas, Romas un Eiropas renesanses un reformācijas laikā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Vērtības un to izpratne Senās Grieķijas, Romas un Eiropas renesanses un reformācijas laikā
Research Papers for university5
Evaluated! -
Antīkā filosofija. Aristotelis un viņa "Nikomaha ētika"
Research Papers for university10
-
Nīčes ētika un morāle
Research Papers for university5
Evaluated! -
Aristotelis - "Nikomaha ētika", VIII un IX grāmatas analīze
Research Papers for university11
-
Brīvības un mēdiju ētika
Research Papers for university8