NOBEIGUMS
Termins “menedžments” ietver sevī daudz teorijas, informācijas, zināšanu, prakses un strīdu, taču, vienalga, konkrētu, skaidru un izsmeļoši viennozīmīgu atbildi neviens vēl nav atradis. Pilnīgi skaidrs, ka menedžments pašlaik ir viens no visaktuālākajiem jautājumiem, ko neatlaidīgi pēta un analizē teorētiķi un praktiķi visā pasaulē. Ne velti – no tā, kā un cik gudri tiks vadītas organizācijas, kompānijas, uzņēmumi šajā konkurējošajā vidē, un no tā, cik vadītāji spēs apzināties sevi un savus darbiniekus, būs atkarīga izvirzīto mērķu sasniegšana, un tātad, izdzīvošana. Menedžments sevī ietver daudz funkciju, taču tās visas tiek sadalītas četrās galvenajās – plānošana, organizēšana, vadīšana un kontrole.
Nevienu no četrām menedžmenta funkcijām nevar nostādīt augstāk par pārējām. Tātad – katrai funkcijai ir sava, būtiska loma. Jāņem vērā arī tas, ka visas menedžmenta funkcijas vēlamo efektu sasniegs tikai tad, ja tās darbosies vienoti, mijiedarbojoties vienai ar otru.
Menedžments nav mākslīgi radīta sistēma, bet gan palīgs organizācijai mērķu īstenošanā.
Menedžmenta funkciju efektīva darbība nodrošina uzņēmuma attīstību un virzību. Lai organizācija pastāvētu, ir skaidri jāzina tās misija, ne tikai tās dibinātājiem un vadītājiem, bet jebkuram tās darbiniekam. Tad seko uzņēmuma ilgtermiņa plānošana ar stratēģiskā plāna sastādīšanu un taktikas noteikšanu, kā arī operatīvā plānošana tuvākajam laika posmam. Ar plānu vien nepietiek, ar to jāiepazīstina visi darbinieki, jo katram precīzi ir jāzina sava loma un atbildība plāna izpildē ceļā uz organizācijas mērķu sasniegšanu. Ja ir plāns, nepieciešama tā realizācija, tātad organizēšanas process, kas ir otrā menedžmenta funkcija. Organizēšana ir nepieciešama arī tādēļ, lai efektīvi izpildītu plānus. Labi izstrādāts plāns un efektīvi sakārtota organizācijas struktūra ir tikai daļa no menedžmenta, kas nosaka kas, kā un kad jādara organizācijā. Ik katram darbiniekam svarīgi saprast, kāpēc tas ir jādara. Tātad nepieciešama motivācija- vissvarīgākais vadīšanas funkcijas elements. Vadīšanas process organizācijā ir efektīvs tad, ja cilvēki ir apmierināti ar iekšējiem faktoriem- motivētājiem un pienācīgi tiek nodrošināti ārējie- higiēnas faktori. Komunikācijas process un komandas veidošana ir neatņemama vadīšanas komponente.
…