Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
3,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:256287
 
Author:
Evaluation:
Published: 13.09.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 12 units
References: Used
Time period viewed: 2000 - 2010 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Monopols un tā veidi    4
1.1.  Monopola būtība    4
1.2.  Monopola veidi    5
2.  Peļņas maksimizēšana pilnīga monopola apstākļos    7
3.  Pozitīvais un negatīvais monopolu darbībā    7
3.1.  Pozitīvais monopolu darbībā    7
3.2.  Negatīvais monopolu darbībā    8
4.  Monopolu darbība Latvijā    9
4.1.  Monopols pirmās Latvijas brīvvalsts laikā    9
4.1.1.  Spirta un degvīna monopols    9
4.1.2.  Cukura monopols    9
4.1.3.  Linu monopols    9
4.2.  Monopols Latvijā šodien    10
4.2.1.  Akciju sabiedrības „Latvijas Gāze” darbība    10
4.2.2.  Valsts akciju sabiedrības „Latvenergo” darbība    11
4.2.3.  Valsts akciju sabiedrības „Latvijas pasts” darbība    12
  Kopsavilkums    14
  Izmantotās literatūras saraksts    16
Extract

Monopola būtība
Tirgu veido mijiedarbība starp pircēju kā tirgus pieprasījuma pārstāvi un pārdevēju kā tirgus piedāvājuma pārstāvi, kuri savā darbībā veido tirgus cenu. Par galveno tirgus attiecību atšķirību uzskata konkurenci, kas atkarībā no tās īstenošanas veida ir pilnīga vai nepilnīga. Pilnīgu un nepilnīgu konkurenci raksturo atsevišķa pārdevēja (pircēja) ietekmes pakāpe uz tirgus cenu.
Tirgus struktūra,
1. kurā darbojas liels skaits nelielu firmu, kas ražo viendabīgu produkciju,
2. kad iekļūšana un izkļūšana no tirgus ir salīdzinoši vienkārša,
3. kur visiem pārdevējiem un pircējiem ir pilnīga informācija par pārdodamo preču cenām, kad nevienai firmai nepieder tirgus daļa tādā apmērā, lai spētu ietekmēt produkta cenu, ir pilnīga konkurence.
Šajā vidē tirgus dalībniekiem ir motivācija efektīvi izmantot resursus.
Tam pilnīgs pretstats ir nepilnīgā konkurence, ko 1933. gadā izdotajā grāmatā „Nepilnīgās konkurences ekonomika” apskata Kembridžas universitātes pasniedzēja Džoana Robinsone, kura nepilnīgo konkurenci uzskatīja par galveno kapitālisma mīnusu. Saglabājos augstāku cenu, nekā tā būtu pilnīgas konkurences apstākļos, uzņēmēji saņem lielākus ienākumus, toties patērētāji zaudē. Taču šajā laikā ekonomika funkcionē, nenodrošinot maksimāli iespējamo nodarbinātību un preču un pakalpojumu ražošanu. Tas savukārt izraisa bezdarbu un politisko nestabilitāti.
Šāds tirgus modelis ir monopols (kas cēlies no grieķu vārda ‘mono’ – viens, ‘polo’ – pārdevējs), kur viens preču/pakalpojumu pārdevējs kontrolē visu tās preces ražošanas nozari, kurai nav tuvu aizvietotāju. Apskatot to plašākā nozīmē, tā var būt liela un ne tik liela firma/uzņēmums, kuram ir vara diktēt tirgus cenu un tas kontrolē lielu preces tirgus daļu.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register