Monopols un monopsons.
Nepilnīgās konkurences galējais variants ir absolūtais monopols, kad konkrētu preču ražošanas jomā vai veselā apakšnozarē darbojas tikai viens pārdevējs (grieķu valodā monopolists nozīmē: mono – viens, polist - -pārdevējs). Monopolists pārdevējs attiecībā uz dažiem specifiskiem ražošanas resursiem ir vienlaikus arī vienīgais pircējs – monopsons. Tieši monopolstāvoklis dod iespēju monopolistam noteikt monopolcenas, kas pārdošanas variantā ir augstākas par cenu pilnīgās konkurences apstākļos, bet monopsonam pirkšanas variantā – zemākas. Šādas ekonomiskās rīcības mērķis ir iegūt monopolpeļņu, kuras apjoms ievērojami pārsniegtu jau minēto normālo peļņu. (Libermanis G. Tirgus, cenas, konkurence – Rīga: SIA Kamene, 2002. –137 lpp.)
Absolūtais monopols. Rietumu tirgus ekonomikas valstīs absolūtais monopols ir reta parādība. Kā piemērs parasti tiek minēts ASV alumīnija kompānija ALCOA, kas līdz otrajam pasaules karam bija vienīgais alumīnija ražotājs. Kara gados stāvoklis mainījās: ALCOA radās divi lieli konkurenti un vairāki nelieli sāncenši. Absolūtais monopols bieži ir sastopams mazās valstīs, kur pastāv šaurs iekšējais tirgus. Savas īpatnības monopolisma jomā pašreiz ir Latvijā. Kā sociālisma mantojums te darbojas daudzi relatīvi lieli uzņēmumi, kas vieni pārstāv veselu apakšnozari valstī un kas agrāk bija monopoli pat visā Padomju savienībā. Tādi monopoli tika speciāli veidoti. Te var minēt akciju sabiedrību “Rīgas vagonu rūpnīcu”, “Rīgas autoelektroaparātu rūpnīcu”, Valsts Hidrometeoroloģisko rīku fabriku “Prognoze” u.c. Konkrētu produkciju veidu monoražotāji Latvijā ir akciju sabiedrība “Aurora”, kokvilnas ražošanas apvienība “Rīgas manufaktūra”, akciju sabiedrība “Laima” u.c. Monopolražotājs kādā valstī ne vienmēr ir arī monopolpārdevējs, t.i. monopolists nacionālajā tirgū. “VEF” telefona aparāti ne būt nav vienīgie, ko var nopirkt valstī. Arī “Laimas” šokolādei ir ārzemju konkurenti. Monopolisma pārvarēšana Latvijā joprojām ir aktuāls uzdevums pārejā uz normālu tirgus ekonomiku, jo monopoli ir kavēklis konkurences spēka atraisīšanā. (Libermanis G. Tirgus, cenas, konkurence – Rīga: SIA Kamene, 2002. –137 lpp.)
Dabiskais monopols.
…