Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
2,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:514069
 
Author:
Evaluation:
Published: 03.04.2003.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 4 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
  Monopols un monopsons    4
  Monopoldarbības pamatvirzieni    5
  Monopols un konkurence    6
  Monopols un iekšnozaru konkurence    6
  Monopols un staronozaru konkurence    6
  Konkurence un privatizācija    6
  Konkurences veicināšana un monopoldarbības regulēšana    7
  Pozitīvais un negatīvais monopolā    8
  IKP struktūra 2001.gadā    9
  Lielākie uzņēmumi pēc neto apgrozījuma    10
  Secinājumi    11
  Literatūras saraksts    12
Extract

Monopols un monopsons.

Nepilnīgās konkurences galējais variants ir absolūtais monopols, kad konkrētu preču ražošanas jomā vai veselā apakšnozarē darbojas tikai viens pārdevējs (grieķu valodā monopolists nozīmē: mono – viens, polist - -pārdevējs). Monopolists pārdevējs attiecībā uz dažiem specifiskiem ražošanas resursiem ir vienlaikus arī vienīgais pircējs – monopsons. Tieši monopolstāvoklis dod iespēju monopolistam noteikt monopolcenas, kas pārdošanas variantā ir augstākas par cenu pilnīgās konkurences apstākļos, bet monopsonam pirkšanas variantā – zemākas. Šādas ekonomiskās rīcības mērķis ir iegūt monopolpeļņu, kuras apjoms ievērojami pārsniegtu jau minēto normālo peļņu. (Libermanis G. Tirgus, cenas, konkurence – Rīga: SIA Kamene, 2002. –137 lpp.)
Absolūtais monopols. Rietumu tirgus ekonomikas valstīs absolūtais monopols ir reta parādība. Kā piemērs parasti tiek minēts ASV alumīnija kompānija ALCOA, kas līdz otrajam pasaules karam bija vienīgais alumīnija ražotājs. Kara gados stāvoklis mainījās: ALCOA radās divi lieli konkurenti un vairāki nelieli sāncenši. Absolūtais monopols bieži ir sastopams mazās valstīs, kur pastāv šaurs iekšējais tirgus. Savas īpatnības monopolisma jomā pašreiz ir Latvijā. Kā sociālisma mantojums te darbojas daudzi relatīvi lieli uzņēmumi, kas vieni pārstāv veselu apakšnozari valstī un kas agrāk bija monopoli pat visā Padomju savienībā. Tādi monopoli tika speciāli veidoti. Te var minēt akciju sabiedrību “Rīgas vagonu rūpnīcu”, “Rīgas autoelektroaparātu rūpnīcu”, Valsts Hidrometeoroloģisko rīku fabriku “Prognoze” u.c. Konkrētu produkciju veidu monoražotāji Latvijā ir akciju sabiedrība “Aurora”, kokvilnas ražošanas apvienība “Rīgas manufaktūra”, akciju sabiedrība “Laima” u.c. Monopolražotājs kādā valstī ne vienmēr ir arī monopolpārdevējs, t.i. monopolists nacionālajā tirgū. “VEF” telefona aparāti ne būt nav vienīgie, ko var nopirkt valstī. Arī “Laimas” šokolādei ir ārzemju konkurenti. Monopolisma pārvarēšana Latvijā joprojām ir aktuāls uzdevums pārejā uz normālu tirgus ekonomiku, jo monopoli ir kavēklis konkurences spēka atraisīšanā. (Libermanis G. Tirgus, cenas, konkurence – Rīga: SIA Kamene, 2002. –137 lpp.)
Dabiskais monopols.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register