Kas ir oligopols? Tulkojot no grieķu valodas vārds “oligos” nozīmē “nedaudzi, neliels skaits.” Oligopols ir termins, ko attiecina uz tirgu, kurā dominē tikai dažas (parasti 3-5) lielas firmas. Oligopols eksistē tāpēc, ka konkurējošām firmām ir grūti iesaistīties tirgū. Apstākļus, kuri apgrūtina iekļūšanu tirgū, sauc par “ieejas barjeru.”
Raksturojuma kritēriji.
Nedaudzie pārdevēji,
Liels pircēju skaits,
Iespēja iespaidot cenu līmeni tirgū,
Iespēja regulēt pārdošanas apjomu,
Realizējamās produkcijas veids,
Mēģinājumi aizsargāt tirgu no jaunpienācējiem,
Centieni piespiest jaunpienācēju (ja tas ir pietiekami liels) pakļauties jau esošā oligopola ekonomiskajai uzvedībai,
Centieni sāncenšus izstumt no nozares,
Informācija (tehnisks, ekonomiska) tiek slēpta, brīžiem pat savstarpēji, it sevišķi no autsaideriem.
Minētie kritēriji saistās ar noteiktiem motīviem. Iekarot vietu oligopolā ir visai sarežģīti ražošanas (pakalpojumu) lielo apmēru dēļ. Oligopoli, kas darbojas attiecīgajā tirgū, parasti izlaiž vienveidīgu vai vāji diferencētu produkciju. Oligopolu dalībnieki normālos apstākļos ievēro savstarpējas intereses. Tiek slēgti slepeni līgumi, kas regulē sāncenšu uzvedību tirgū.…