TEORIJAS DAĻA
Organizāciju kultūra
Katrā uzņēmumā, organizācijā pastāv sava īpašā kultūra. Reizēm organizāciju kultūru dēvē par organizācijas personību. Mūsdienu psiholoģijā ir vairāki desmiti personības definīciju, līdzīga situācija patlaban organizāciju kultūras izpratnē.
Organizāciju kultūra ir organizācijā valdošo pārliecību, vērtību un sociālo normu relatīvi noturīgs kopums, kurš ir izveidojies, nostiprinot organizācijas iekšējo integrāciju un pielāgoties apkārtējai sociāli ekonomiskai videi.
Organizāciju kultūra ietver sevī tādus elementus kā vadības stils organizācijā, sociālpsiholoģiskais klimats organizācijā un cilvēku savstarpējās attiecības; organizācijas dizains, tai skaitā cilvēku ģērbšanās stils, izturēšanās un runāšanas veids; organizācijas rituāli un ceremonijas, organizācijas leģendas un mīti, organizācijas simbolika u.c.
Organizācijas kultūras svarīgs elements ir tās darbinieku paustie uzskati, kas veicina organizācijas pieņēmumu realizēšanos praksē, un vadītāju konkrētā rīcība, kas apstiprina šos pieņēmumus.
Pastāv divas organizāciju kultūras galvenās funkcijas:
Pirmkārt, tā ir pielāgošanās ārējai videi.
Otrkārt, tā ir organizācijas iekšējā integrācija. Tās ir identitātes veidošana un nostiprināšana.
Organizāciju kultūras līmeņi
Organizāciju kultūras pamatnostādnes nosaka plašākā un lokālā sociālā vide, kurā darbojas organizācija, tajā valdošās vērtības un normas, likumi un ekonomiskā situācija sabiedrībā, sabiedrības vēsturiskā pieredze un tās fiksācija cilvēku pasaules uzskatos, tradīcijās, stereotipos un uzvedības modeļos. Viens no pirmajiem un ievērojamākajiem organizāciju kultūras pētniekiem bija Edgars Šeins. Viņš iedala organizāciju kultūru 3 līmeņos:
Pirmais līmenis ir cilvēku pamatpieņēmumi par apkārtējo vidi un attieksmi pret to; par realitāti, laiku un telpu, par cilvēka dabu; par cilvēku attiecību savstarpējo raksturu.
…