Par pašvaldību pieņemts uzskatīt vietējās lēmējvaras un izpildinstitūciju kopumu. Latvijas Republikas likumā „Par pašvaldībām” pašvaldība formulēta kā valsts vietējā pārvalde, kas ar pilsoņu vēlētās pārstāvniecības – domes (padomes) – un tās izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību nodrošina likumos noteikto funkciju, kā arī likumā paredzētajā kārtībā Ministru kabineta doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses (2. pants). Atbilstoši Vispasaules deklarācijai par vietējām pašvaldībām, vietējā pašvaldība nozīmē vietējās varas institūciju tiesības un pienākumus regulēt un vadīt publiskās lietas vietējo iedzīvotāju interesēs, uzņemoties par to atbildību.
Jāmin pašvaldību raksturojošie elementi un galvenie principi, kuri attiecas uz pašvaldību izveidošanu un darbību Latvijā. Tātad – pašvaldību raksturojošie elementi ir:
1)noteikta administratīvā teritorija,
2)pastāvīgi iedzīvotāji,
3)pilsoņu ievēlēta demokrātiska lēmējinstitūcija – dome (padome),
4)pilsoņu ievēlēts vai domes (padomes) iecelts izpildvaras vadītājs,
5)patstāvīgs budžets un tiesības iekasēt vietējos nodokļus un nodevas.
Bet kā galvenos pašvaldību izveidošanas un darbības principus Latvijā var minēt:
Satversmes un Eiropas hartas par vietējām pašvaldībām prasību ievērošana,
varas un pārvaldes demokratizācija un decentralizācija,
pilsoņu iesaistīšana pārvaldē,
lēmējvaras un izpildvaras nodalīšana,
strikta funkciju sadalīšana starp valsti un pašvaldībām,
valsts, pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interešu optimāla saskaņošana,
pašvaldību un privātā īpašuma, un privātās uzņēmējdarbības veicināšana,
vietējiem iedzīvotājiem sniegto pakalpojumu paplašināšana un uzlabošana,
orientēšanās uz pašvaldības teritorijas perspektīvo attīstību,
vietējā budžeta neaizskaramība, u.c.…